Shell verkoopt Tinq en BIM aan Gulf
Marktleider in benzinestations Shell verkoopt de merken en bijbehorende benzinestations van Tinq en BIM aan oliemaatschappij Gulf Oil. In totaal gaat het om honderd stations in Nederland met een jaaromzet van 200 miljoen euro.
Dat maakte Gulf Oil donderdag bekend. Het marktaandeel van Gulf wordt op deze wijze vergroot van 4,5 procent naar 6 procent, oftewel van 170 naar 270 tankstations. De bedrijven Tinq (ombemande tankstations) en BIM blijven zelfstandig bestaan. De verbondenheid met Gulf wordt wel naar buiten gebracht.
Zowel Shell als Gulf wil geen overnameprijs bekendmaken. Ook wilde niemand iets zeggen over de winstgevendheid van de stations. De Shell-woordvoerder zei in een toelichting dat de Konklijke/Shell Groep zich vooral wil richten op het omhoog halen van olie. „Op de markt van productafzet willen we meer winstgevend zijn.” Volgens de Shell-woordvoerder zijn de stations echter goed winstgevend.
Shell zegt een marktaandeel te hebben van 28 procent. Van de zeventig Tinq benzinestations gaan er vijftig naar Gulf. De overige twintig blijven van Shell. Ze blijven ook onbemand. Het is nog niet bekend onder welke naam Shell hiermee verder wil.
Shell stapte in 2001 in de markt voor onbemande benzinestations. Daarmee ging het de concurrentie aan met Tango, dat daarvoor door de relatief kleine oliemaatschappij Petroplus in de markt werd gezet. Hierna volgden ook andere bedrijven met soortgelijke initiatieven. Eind vorig jaar waren er ruim 600 van dergelijke stations. Tango werd aan het begin van dit jaar verkocht aan Kuwait Petroleum.
De toezichthouder Nederlandse Mededingingsautoriteit moet zich nog buigen over de transactie. BIM exploiteert een keten van ruim vijftig tankstations, voornamelijk in het oosten van het land.