Kabinet wijst spoortunnel bij Hattem af
Het kabinet komt niet met geld over de brug om een spoortunnel onder de IJssel bij Hattem aan te leggen. Dat betekent dat de Hanzelijn (Lelystad-Zwolle) vanaf 2009 over een vernieuwde spoorbrug zal gaan, tenzij gemeenten en provincies het extra geld voor een tunnel willen bijpassen.
Dat heeft minister Netelenbos maandag aan de Tweede Kamer geschreven. Die had om een onderzoek naar een tunnel gevraagd, omdat een brug het landschap zou bederven.
Het kabinet heeft vorig jaar al 851 miljoen euro gereserveerd voor de aanleg van de Hanzelijn. Naar nu blijkt kost de goedkoopste tunnelvariant al meer dan 100 miljoen euro, terwijl de huidige spoorbrug dan moet blijven liggen voor de bestaande Veluwelijn (Amersfoort-Zwolle). Een tunnel die de brug overbodig maakt kost nog eens 50 miljoen extra. Wanneer het bedrijventerrein Netelhorst bij Hattemerbroek zou worden ontzien, zouden nog eens tientallen miljoenen nodig zijn.
Het kabinet vindt die investering niet de moeite waard. De vermindering van de geluidsoverlast en het effect op het landschap zijn klein, omdat er vlak naast de spoorbrug ook twee autowegen over de IJssel liggen. Wel zouden de uiterwaarden van de rivier gebaat zijn bij het verdwijnen van de spoorbrug, zo wijst het onderzoek uit.
D66 en de oppositiefracties in de Kamer pleitten eind vorig jaar al nadrukkelijk voor de aanleg van een tunnel. Gedeputeerde J. de Bondt van de provincie Gelderland is ook groot voorstander van een tunnel en liet maandag in een reactie weten zijn hoop nu op de Tweede Kamer te richten. Hij vindt dat Netelenbos te veel infrastructuurprojecten op de regio’s afschuift.
De Zwolse VVD-wethouder mr. J. C. van Hasselt was altijd al voorstander van de aanleg van een spoorbrug, die moet aansluiten op het bestaande spoor bij Zwolle. Hij vreesde dat de aanleg van een tunnel extra vertraging in de aanleg van de Hanzelijn zou betekenen. De Zwolse wethouder liet weten dat de regio nog niet een fractie van de extra kosten voor de aanleg van een tunnel, tussen de 140 en de 200 miljoen euro, kan opbrengen. Het Zwolse college van B en W was eerder al niet enthousiast over een tunnel, omdat die vertraging bij de aanleg van de Hanzelijn oplevert. De gemeenteraad dwong echter een pleidooi voor een tunnel af. De provincie Overijssel kan de extra kosten voor de aanleg van een tunnelvariant niet opbrengen, en is voor de aanleg van een brug.
Burgemeester C. Abbenhues van Hattem liet gisteravond desgevraagd weten dat zij de uitkomsten van de haalbaarheidsstudie nog niet kent. „Ik heb wel begrepen dat de minister positief staat tegenover een tunnel, maar niet de extra kosten daarvan voor haar rekening wil nemen. Het is van de gekke dat je een spoorlijn door je gebied krijgt, terwijl je een duurzame oplossing zelf moet betalen”, aldus de burgemeester.
Ze hoopt dat de kamerleden de minister stevig aan de tand zullen voelen over de haalbaarheidsstudie, zodat de tunnel alsnog met rijksgeld wordt aangelegd.