Detailhandel wil duidelijkheid over nieuwe creditcard
De winkeliers in Nederland maken zich zorgen over de gevolgen die de invoering van een nieuwe, veiligere creditcard voor hen heeft.
De werkgeversorganisatie MKB-Nederland krijgt een „hele stroom ongeruste telefoontjes”, aldus E. Prins, secretaris betalingsverkeer van MKB vanochtend.
De grote aanbieders van creditcards komen per 1 januari 2005 met een nieuw soort kaart. De betaalautomaten moeten daarvoor worden aangepast of vervangen. „Er bestaat nog volstrekt geen helderheid over hoe dat gaat”, aldus Prins. MKB-Nederland vindt dat niet de detailhandel, maar de aanbieders van de kaarten of de automaten voor de kosten moeten opdraaien.
Hoe groot die kosten zijn, is niet exact te zeggen, maar die kunnen in de tientallen miljoenen lopen. Er staan ongeveer 160.000 betaalapparaten in winkels. Een nieuw apparaat kost gemiddeld zo’n 600 euro. Hoeveel het kost om een apparaat aan te passen, kon Prins niet zeggen.
Een ander punt is dat winkeliers die hun automaten niet aanpassen straks het risico lopen dat zij aansprakelijk worden gesteld voor eventuele fraude met de kaart. Prins sluit niet uit dat veel ondernemers zich straks gaan afvragen of zij nog wel voordeel hebben bij het accepteren van creditcards.
De Raad Nederlandse Detailhandel wijst erop dat het probleem onderwerp van overleg is met alle betrokkenen waaronder de creditcardmaatschappijen. Bij de invoering van de euro moesten ook alle apparaten worden aangepast (kosten: 65 miljoen euro).
Volgens de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie is er nog alle ruimte om goede afspraken te maken. De benzinepompen zijn koploper in het gebruik van elektronisch betalen. Niemand heeft zin in weer een „europaniek”, toen op korte termijn apparaten moesten worden aangepast, aldus de vereniging.