Vlekken op stoep zijn afkomstig van Renault
De mysterieuze verfvlekken op stoepen in de binnensteden van Dordrecht en Rotterdam blijken verband te houden met een reclamecampagne van Renault. Dat is donderdag bekend geworden.
De afgelopen weken doken de vreemde vlekken op met daarin de woorden ”Grow up, what for”. De vlekken vormen het logo van een reclamecampagne van Renault die in oktober moet beginnen.
De gemeente Dordrecht is bepaald niet blij met de verfvlekken. Een medewerker van de gemeente ontdekte tijdens zijn vakantie in België hetzelfde logo op een poster van Renault. De stad onderneemt actie en laat op kosten van Renault de honderden roze en gele logo’s uit het stadscentrum verwijderen. „We hebben aangifte gedaan bij de politie. Graffiti mag niet worden aangebracht op panden en ook niet op de openbare weg”, aldus woordvoerster Ietske Roest.
Volgens de woordvoerster kan de gemeente deze reclamecampagne niet dulden, omdat „anders het hek van de dam is.” Het materiaal waarmee de vlekken zijn aangebracht, is van een „krijtachtige substantie.” „Het is niet eenvoudig te verwijderen, al waren de vlekken bij het station, waar veel mensen komen, na een dag grotendeels vervaagd.”
De gemeente denkt dat de schoonmaakwerkzaamheden zeker twee dagen in beslag zullen nemen.
Renault Nederland was vrijdagmorgen niet bereikbaar voor commentaar.