Onderwijs verliest duizenden banen
De werkloosheid in het onderwijs stijgt bijna twee keer zo snel als het landelijk gemiddelde. Dit is het gevolg van bezuinigingen op het onderwijsachterstandenbeleid van gemeenten, het afschaffen van onderwijs in allochtone levende talen (oalt) en het veranderen van de regels voor inburgeringscursussen en volwasseneneducatie.
De Algemene Onderwijsbond (AOb) luidt de noodklok over het grote verlies aan banen in het onderwijs. AOb-voorzitter W. Dresscher trok vanmiddag in Houten, tijdens zijn toespraak ter gelegenheid van de start van het nieuwe schooljaar, fel van leer tegen de ontstane situatie.
Landelijk steeg de werkloosheid afgelopen jaar 34 procent. In het onderwijs was dat 63 procent. Deze berekeningen zijn volgens de AOb aan de voorzichtige kant, omdat werkloze starters zonder werkervaring direct in de bijstand komen en niet als werkloos onderwijspersoneel, maar alleen als werkloos worden geregistreerd.
De AOb verwijst naar een brief van minister Van der Hoeven van Onderwijs aan de Tweede Kamer waarin de bewindsvrouw zelf aangeeft dat in het basisonderwijs structureel 3 procent van het aantal banen verdwijnt en in het voortgezet onderwijs 2 procent.
Boven op deze bezuinigingen en veranderde wetgeving in het onderwijs komen de algemene bezuinigingen, aldus de AOb. Door het aanscherpen van de WW krijgen invallers in het onderwijs niet snel meer een uitkering als ze zonder werk zitten. Dit leidt er weer toe dat veel afgestudeerden aan een lerarenopleiding of pabo voor een baan buiten het onderwijs kiezen en over drie jaar, als het onderwijs weer extra personeel nodig heeft, niet beschikbaar zijn.
De AOb pleit voor het opzetten van invalpools. Invalleerkrachten krijgen dan een vast contract op verschillende scholen, waardoor zij zeker zijn van werk en inkomen. Ook doet de AOb een dringend beroep op politici die zich eerder tegen de bezuinigingen op het onderwijsachterstandenbeleid hebben uitgesproken. Zij zouden de regering meer onder druk moeten zetten om de bezuinigingen ongedaan te maken. Datzelfde geldt volgens de bond voor het veranderen van de regels voor inburgeringscursussen en volwasseneneducatie. Alleen daardoor al staan 7000 banen in het onderwijs op de tocht.
AOb-voorzitter Dresscher verwijt de regering het sociale stelsel af te breken. „De prepensioenregelingen worden onaantrekkelijk gemaakt. De extra uitkeringen boven op de WW verdwijnen. De kortlopende WW sneuvelt. De regels voor de WAO worden aangescherpt. Overal gaat de slopershamer van de Balken-bende tegenaan.”
Al deze maatregelen hebben directe gevolgen voor het onderwijs. Dresscher: „De afgelopen drie jaar heeft de onderwijssector zelf de WAO-instroom meer dan gehalveerd door snellere hulp, betere opvang en goede reïntegratie. Maar er dreigt nu een systeem te ontstaan dat voor werkgevers onuitvoerbaar en voor werknemers ondragelijk is.”
Het motto van de regering-Balkenende -meedoen, meer werk, minder regels- blijken drie leugens te zijn, aldus Dresscher. „Meedoen? Met de afbraak van het sociaal stelsel zet de regering mensen buitenspel. Minder regels? Aan de onderhandelingstafel heeft de vakbeweging gemerkt dat Balkenende niet mínder, maar ándere regels wil. Meer werk? Jarenlang is gehamerd op het dreigende tekort aan leraren. Banen zouden voor het opscheppen liggen. Nu ontdekken pas afgestudeerden dat er nauwelijks banen te vinden zijn.”