„Kilometerheffing gaat voor meer asfalt”
Staatssecretaris Van Geel van Milieu vindt dat er pas nieuwe snelwegen bij mogen komen als er een kilometerheffing is ingevoerd. Minister Peijs van Verkeer wil dat in 2015 uitsluitend auto’s te koop zijn die het milieu niet vervuilen.
Dat zeiden de bewindslieden zaterdag in Utrecht tijdens een conferentie van hun partij, het CDA, over duurzaamheid. Van Geel ziet in kilometerheffing een middel om files te bestrijden. Daarvoor is een heffing nodig die naar plaats en tijd varieert.
„Optimale benutting van de huidige infrastructuur is absoluut noodzakelijk. Een kilometerheffing maakt dit mogelijk. Als je meer gebruikmaakt van de wegen betaal je ook meer. Bovendien wordt de schaarste in de spits op een economische manier verdeeld. Daarna komt pas nieuwe infrastructuur in beeld”, aldus Van Geel.
De kilometerheffing kan er niet deze kabinetsperiode komen, zo hebben de regeringspartijen afgesproken.
Van Geel wil daar niet aan morrelen. In de komende kabinetsperiode moet er wat hem betreft meer geld beschikbaar komen voor milieubeleid. Voor geluid, bodemsanering, luchtkwaliteit en veiligheid zijn vele miljoenen euro’s nodig.
Minister Peijs van Verkeer betoogde zaterdag dat mobiliteit de drager is van de economische groei. Afremmen ervan heeft volgens haar geen zin. De enige oplossing is om het vervoer milieuvriendelijk te maken.
„In 2015, 2016 moet de mobiliteit gewoon schoon zijn. Autofabrikanten en oliemaatschappijen moeten daaraan meewerken. Europese regels kunnen wat mij betreft niet streng genoeg zijn”, zo zei Peijs.
Van Geel bekritiseerde de milieubeweging. Volgens hem heeft die er alles aan gedaan om „een links profiel” te krijgen. „Dit getuigt van weinig inzicht. Ik vind ze vaak erg conservatief. Ze moeten de klassieke reflexen achter zich laten. Zo kreeg ik onlangs nog vragen waarom in ontwikkelingslanden ook de industrie energie moet krijgen en niet alleen de bewoners. Een beetje naïef”, aldus Van Geel.