’Vreemde talen te zwaar voor zwakke leerling basisschool’
Leerlingen met een taalachterstand komen in de knel als ze op de basisschool te veel vreemde talen moeten leren of in een andere taal les krijgen. Daardoor dreigen scholen met Engels, Frans of Duitse les elitescholen te worden. Die vrees bleek donderdag te leven in de Tweede Kamer.
Van minister Van der Hoeven mogen basisscholen straks ook Duits of Frans gaan geven. Verplicht worden deze talen niet. Alleen Engels behoort al sinds 1986 tot de vaste lesstof. D66 en LPF willen hier vanaf. Verscheidene partijen maakten zich ook sterk voor het Spaans als keuzetaal.
Het CDA maakt zich vooral druk over het stijgende aantal scholen waarin andere vakken in een vreemde taal worden gegeven. CDA–Kamerlid De Vries verwees onder meer naar een school in de buurt van Dordrecht waar kleuters al vijf uur vakken in het Engels krijgen. „Dit werkt onnodig selecterend en elitevormend." Van der Hoeven antwoordde dat de wet onderwijs in het Nederlands verplicht. Ze wil daar niet aan tornen en laat uitzoeken hoeveel scholen lessen in een vreemde taal geven.
De Tweede Kamer sprak met de minister over wat de leerlingen moeten leren op de basisscholen, de zogeheten kerndoelen. Dat worden er met ingang van het school jaar 2005/2006 een stuk minder. Bovendien krijgen scholen meer vrijheid om ze zelf in te vullen.
Maar op verzoek van de Kamer wilde Van der Hoeven twee kerndoelen nog wat aanscherpen: scholieren moeten niet alleen de hoofdzaken van geestelijke stromingen in Nederland in hun hoofd stampen, hen moet voor deze levensbeschouwingen ook respect bijgebracht worden. Verder wil de minister nog toevoegen dat leerlingen de school moeten verlaten met voldoende kennis van de holocaust.