Binnenland

Spoorweg verzakt steeds vaker

Verzakkingen van de spoorfundering worden door het intensievere treinverkeer een steeds groter probleem, zegt hoogleraar Rolf Dollevoet van de TU Delft dinsdag in De Telegraaf.

Redactie binnenland
3 December 2019 11:31Gewijzigd op 16 November 2020 17:39

Zo’n tachtig procent van de fundering op het Nederlandse spoor dateert nog van het stoomtijdperk en is volgens de hoogleraar niet geschikt voor de verwachte toename van het verkeer richting 2030.

Er zijn volgens Dollevoet miljarden aan extra investeringen nodig om het spoor geschikt te maken. „Meer en snellere treinen zijn absoluut noodzakelijk, maar het huidige spoor in ons land is daar niet op berekend”, zegt hij.

Spoorbeheerder ProRail bevestigt de toenemende problemen om de enorme groei van treinreizigers op te kunnen vangen. „We brengen de knelpunten nu in kaart om concrete maatregelen te nemen”, aldus ProRail. „De ondergrond moet worden verstevigd om het treinverkeer klaar te maken voor het verwachte massagebruik, ook bij de aanleg van nieuwe rails, wissels, bruggen en viaducten.”

Meer dan de helft van de Nederlandse spoorbodem bestaat uit slappe ondergrond zoals klei en veen. Door de steeds zwaardere belasting van het drukke treinverkeer verzakt de grond nu veel sneller dan verwacht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer