Treinenloop van minuten naar seconden
De nieuwe dienstregeling wordt in het spoorboekje voor 2020 niet meer per minuut, maar per tien seconden ingedeeld. Het voordeel daarvan is dat de treinenloop nog nauwkeuriger kan worden ingepast „en we weer wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor creëren”, aldus spoorbeheerder ProRail.
Verder worden goederentreinen langer gemaakt om doelmatiger gebruik te maken van het spoor. En tussen Amersfoort en Utrecht rijden vanaf december zes in plaats van vier intercity’s per uur en rijden er meer treinen tussen Eindhoven en Dordrecht.
Dat zijn de voornaamste veranderingen in het spoorboekje voor komend jaar, zoals spoorbeheerder ProRail heeft bekendgemaakt aan de ruim dertig vervoerders van reizigers en goederen. Volgens ProRail kan de ruimte op het spoor door een nieuw planningssysteem nog beter worden benut.
Zo wordt de gemiddelde lengte van goederentreinen uitgebreid van 650 meter naar 740 meter. Daarmee kan beter worden geconcurreerd met het wegtransport.