Mogelijk F16’s en tankervliegtuig naar Afghanistan
Nederland overweegt serieus in te gaan op het verzoek van de NAVO om F–16 jachtvliegtuigen in te zetten voor patrouilleactiviteiten tijdens de verkiezingen in Afghanistan. Daarnaast bekijkt Defensie of ook een KDC–10 tankervliegtuig meegestuurd kan worden. Dat blijkt uit een brief van de ministers Kamp (Defensie) en Bot (Buitenlandse Zaken) die donderdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Afgelopen week keerde een oriëntatiemissie terug uit Manas in Kirgizië om na te gaan of de luchtbasis Ganci opnieuw door de Nederlandse luchtmacht gebruikt kon worden. De basis werd eerder gebruikt door Nederlandse F–16’s die deelnamen aan de door de Amerikanen geleide operatie Enduring Freedom tegen terroristische acitviteiten in Afghanistan.
Volgens een woordvoerder van Defensie waren de resultaten van de missie dermate positief dat het verzoek van de NAVO nu serieus wordt onderzocht. Op korte termijn wordt er ter plekke nog een vervolgonderzoek ingesteld. Op basis daarvan zal de chef defensiestaf advies uitbrengen aan minister Kamp.
De verwachting is dat de twee verantwoordelijke ministers Kamp en Bot vervolgens op korte termijn een besluit aan het kabinet zullen voorleggen. Als het kabinet instemt om de F–16’s in te zetten, gaat het waarschijnlijk om een squadron bestaande uit zes toestellen, die onderdeel gaan uitmaken van de internationale veiligheidsmacht ISAF.
Uitgaande van de oorspronkelijke datum van de verkiezingen zou de operatie tussen september en november moeten plaatsvinden, met een eventuele uitloop als er nieuwe rondes gehouden moeten worden. De presidentsverkiezingen staan nog steeds op 9 oktober gepland.
Maar in het besluit zal ook rekening gehouden worden met een mogelijk uitstel van de verkiezingen. De Afghaanse president Karzai heeft problemen met het registreren van alle kiezers. Als dat proces niet voor het invallen van de winter is afgerond, is uitstel tot volgend jaar onontkoombaar, zo heeft de president zelf al laten doorschemeren.
De patrouillevluchten waarom de NAVO heeft gevraagd moeten zoveel mogelijk voorkomen dat de Taliban of al–Qaeda–terroristen proberen de verkiezingen te verstoren. De F–16’s kunnen wellicht ook een kalmerende invloed hebben op lokale krijgsheren die weinig op hebben met democratische verkiezingen.
Voor de F–16–piloot is de missie een loodzware opdracht. Hij zit zes tot acht uur opgesloten in een kleine cockpit en moet voortdurend alert blijven. Wegens de lange vliegduur moeten de toestellen onderweg worden bijgetankt.