Eerste tanker door verdiepte Nieuwe Waterweg
Als eerste schip met een diepgang van 15 meter is de tanker Delta Mariner zaterdag door de verdiepte Nieuwe Waterweg gevaren. Komende zomer verwijderen Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam op drie plekken leidingen en dan is de verdieping van de Nieuwe Waterweg en Botlek afgerond.
„Met deze verdieping zetten we de poorten van Rotterdamse haven nog verder open voor een nieuwe generatie zeeschepen”, zei minister Cora Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat).
Rijkswaterstaat verdiepte de Nieuwe Waterweg en het Havenbedrijf Rotterdam deed hetzelfde bij de Botlek. In de Botlek gaat de nautisch gegarandeerde diepte van -14,50 meter naar -15,90 meter. Op de Nieuwe Waterweg wordt het eerste gedeelte vanaf Hoek van Holland verdiept van -15 meter naar -16,20 meter tot Maassluis. Het tweede gedeelte tot de Beneluxtunnel krijgt een gegarandeerde diepgang van -16,40 meter. Dat was -14,50 meter.
Door de verdieping kunnen schepen met een diepgang tot 15 meter onder normale omstandigheden de Botlekhaven binnen varen. Het nieuwe Panamakanaal is toegankelijk voor schepen met een diepgang van maximaal 14,90 meter. Vaartuigen die door dat kanaal varen, kunnen dus ook de Botlek bereiken.
De Nieuwe Waterweg is in 1872 gegraven. Het is het laatste stuk van de verbinding van Rotterdam met de zee. De Botlek is aangelegd tussen 1955 en 1960. In dit havengebied zitten vooral petrochemische industrie en tankopslagbedrijven.