Economie

Winstdaling H&M door kosten voor vernieuwing

De Zweedse kledingverkoper H&M heeft in het afgelopen kwartaal een lagere winst in de boeken gezet op een hogere omzet. Het modeconcern tastte dieper in de buidel voor investeringen in logistiek en de integratie van fysieke en onlinekledingwinkels. Die maatregelen moeten er het komende jaar voor zorgen dat klanten de filialen van de kledinggigant blijven bezoeken.

ANP/BLOOMBERG
31 January 2019 08:58Gewijzigd op 16 November 2020 15:11

De Zweden boekten in het vierde kwartaal een nettowinst van 3,5 miljard kroon, omgerekend 337,1 miljoen euro, tegenover 4 miljard kroon een jaar eerder. De omzet dikte daarentegen met 12 procent aan tot 56,4 miljard kroon, onder andere doordat er minder kleding tegen kortingen de winkel uit ging.

Volgens Karl-Johan Persson waren de investeringen broodnodig om klanten sneller een breder assortiment te kunnen aanbieden. Voor het komende jaar verwacht H&M, waar ook kledingketens als Monki en Weekday onder vallen, minder grote investeringen te hoeven doen. Het feit dat in het laatste kwartaal meer kleding voor de volle mep werd verkocht, bewijst volgens het concern bovendien dat klanten de transformatie van H&M waarderen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer