Minder papierwerk voor wijkverpleegkundigen
Het papierwerk voor wijkverpleegkundigen en verzorgenden die mensen aan huis helpen, wordt in 2019 verminderd. Ze zijn dan af van de zogeheten „vijf minuten-registratie”. Dat hebben partijen in de zorg, waaronder de zorgverzekeraars en het ministerie, afgesproken met beroepsvereniging Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN).
Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd over de afspraken. „In plaats van zorgprofessionals eindeloos te controleren, moeten we ze juist vertrouwen geven. En minder tijd die op gaat aan papier, is meer tijd voor de zorg”, zegt hij.
„Dit smaakt naar minder: minder administratieve lasten”, reageert directeur van V&VN Sonja Kersten. „Ook in andere sectoren van de zorg zijn nog heel veel onnodige regels die veel tijd kosten, maar niks bijdragen aan betere zorg. Daar moeten we zo snel mogelijk van af.”
Nu moeten mensen die in de wijkverpleging werken nog per vijf minuten opschrijven welke zorg ze hebben geleverd. Zo nauwkeurig hoeft het straks niet meer. De declaraties worden dan betaald op basis van vooraf gemaakte zorgplannen en planningen.
Volgens Kersten is er nog steeds „een wereld te winnen”. „Uit onze peilingen blijkt dat onze leden twee uur per dag kwijt zijn aan administratie, waarvan de helft onnodig”, zegt zij.