Bloederig tv-spotje werkt niet
DEN HAAG - Mannelijke automobilisten nemen na het zien van een bloederig spotje op televisie juist meer risico’s in het verkeer. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). De reactie van de mannen is tegengesteld aan het beoogde doel. Bij vrouwen hebben de spots tot op zekere hoogte wel effect.De onderzoekers van SWOV testten aan de hand van groepsgesprekken en vragenlijsten of bestuurders zich beter aan de maximumsnelheid houden na het zien van een angstaanjagend filmpje. Mannelijke bestuurders bleken na de spot minder bereid te zijn niet harder dan de maximumsnelheid te rijden. Zij bagatelliseren volgens de onderzoekers de boodschap en zetten zich af tegen de voorlichtingsfilm.
„Mannen vinden meestal dat ze goed kunnen rijden”, zegt R. Ruiter, universitair docent experimentele psychologie aan de Universiteit van Maastricht. „Door juist harder te gaan rijden, willen mannen het ongelijk van de spot bewijzen. Daarbij komt dat ze zich afzetten tegen de boodschap waarin ze met de dood worden geconfronteerd.”