„Controle op luchtvracht Schiphol rammelt”
De controle op de doorvoer van luchtvracht op vliegveld Schiphol rammelt. Meerdere cargobedrijven en doorvoerbedrijven die de zendingen moeten regelen en controleren, doen dat niet goed. Daardoor kunnen onder meer ladingen met militaire goederen, onderdelen en andere strategische spullen via Schiphol worden doorgevoerd naar landen waartegen een wapenembargo geldt, zoals Rusland en Saudi-Arabië. Dat meldt de Groene Amsterdammer na eigen onderzoek.
De douane weet nog wel geregeld militaire zendingen te onderscheppen, waarna vervolging wordt ingesteld. De afgelopen jaren is het aantal strafrechtelijke onderzoeken verdubbeld, bevestigde het Openbaar Ministerie (OM) de berichtgeving. Tussen 2013 en 2016 waren het jaarlijks tussen de vijf en acht zaken. In 2017 waren het er tien en halverwege dit jaar staat de teller ook al op tien. Waarschuwingen worden vaker uitgedeeld.
De cargobedrijven moeten zelf de (binnenkomende) zendingen controleren en in Nederland eventueel vergunningen aanvragen voor het doorsturen van ladingen. Maar dat gebeurt niet altijd of niet goed. Dat zou komen door tijdgebrek, personeelstekort, hoge werkdruk, gebrek aan prioriteit of door technische obstakels.
Het afgelopen anderhalf jaar kregen vijf luchtvrachtbedrijven op Schiphol boetes van tienduizenden euro’s, omdat ze illegaal militaire goederen doorvoerden, van drones tot straaljageronderdelen. Het gaat om Qatar Airways en Swissport, AirBridgeCargo, U-freight en KLM.
In twee onderzoeken die zijn gestart, ging het om chemicaliën die waren bestemd voor Syrië. Eén onderzoek heeft betrekking op zeven Nederlandse bedrijven die diensten of onderdelen hebben geleverd voor de brug van Rusland naar de door Moskou ingelijfde Krim.
De Tweede Kamer wil een debat over de kwestie. Een verzoek daartoe van VVD’er Helma Lodders kreeg woensdag brede steun.