Koude-oorlogskunst op duurste expo Fundatie
Museum de Fundatie in Zwolle opent zaterdag zijn kostbaarste tentoonstelling ooit: ‘Giacometti-Chadwick, Facing Fear’. Deze brengt werk samen van Alberto Giacometti en Lynn Chadwick. De meer dan 150 werken belichamen volgens het museum de angst in Europa ten tijde van de Koude Oorlog.
De tentoonstelling heeft een verzekerde waarde van honderden miljoenen euro’s. Vooral de Giacometti’s maken haar duur. De prijzen voor dit werk zijn astronomisch. „En we hebben hier echt zijn belangrijke werken”, belooft directeur Ralph Keuning.
Er zijn 29 sculpturen van Giacometti (1901-1966), veertig van Chadwick (1914-2003) en er is werk van beiden op papier. De expo beslaat driekwart van het museum, terwijl op Kasteel het Nijenhuis in Heino/Wijhe nog werk op papier en een beeld van Chadwick te zien zijn.
Giacometti-Chadwick raakt aan onze tijd. „Ook nu heerst er op een bepaalde manier verwarring, er is onrust en, hoewel we het hier zo goed hebben, onbehagen. Dat geeft een soort instabiliteit, die deze expositie behoorlijk actueel maakt”, stelt Keuning. „Giacometti en Chadwick gaven, ieder op zijn eigen manier, vorm aan de angstkramp waarin Europa na de euforie om het einde van de Tweede Wereldoorlog raakte door de Koude Oorlog, toen de supermachten kernproeven deden, de waterstofbom ontwikkelden en aan de slag gingen met satellieten.”
„In Giacometti echoot het werk van de oude Egyptenaren en de Etrusken door, maar zijn werk doet ook denken aan Buchenwald en Hiroshima”, aldus Keuning. Chadwick gebruikte zijn technisch vernuft volgens hem om de kunst een technische vormentaal te geven, maar ook om de techniek te ontdoen van zijn oorlogsdoel.
Vooral het vooroorlogse werk van Giacometti had invloed op Chadwick en de twee kunstenaars bleven zich altijd van van elkaars werk bewust nadat hun wegen kruisten op de Biënnale van Venetië van 1956, waar nieuwkomer Chadwick de Grote Prijs wegkaapte voor de neus van ster Giacometti. Beide kanshebbers brachten toen al allebei die angst in beeld.
„De tentoonstelling gaat ook veel plezier geven”, zegt Keuning, die verwacht dat het succes van de Turner-expositie (140.000 bezoekers) geëvenaard gaat worden. De twee kunstenaars gaven dan wel vorm aan de dreiging, maar boden in hetzelfde werk verzet met schoonheid.
„Het zijn allemaal absolute topwerken, van een onvoorstelbaar niveau. Chadwick heeft niet zoveel solo-tentoonstellingen gehad, maar zijn werk is van hetzelfde kaliber als dat van Giacometti.”