„Nabestaande beter helpen met digitale post”
Nabestaanden die per abuis nog digitale post van de overheid krijgen gericht aan de overleden partner, moeten beter worden geholpen. Zo moet het voor nabestaanden gemakkelijker worden om zaken van overledenen af te wikkelen via MijnOverheid. Dat stelt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen.
De ombudsman startte in maart een verkennend onderzoek naar digitale post aan overledenen. Daarin verzamelde hij meerdere voorbeelden van nabestaanden die constateerden dat er nog steeds berichten binnenkwamen in de berichtenbox van de overledene „die je de indruk geven dat iemand nog leeft”. Er zijn voorbeelden van mensen die naar aanleiding daarvan verschillende keren belden met het nabestaandenloket van MijnOverheid, zonder dat er een oplossing kwam.
Dat nabestaanden zo’n e-mail zien, gericht aan een dierbare overledene kan pijnlijk zijn voor nabestaanden, zegt Van Zutphen. Bijkomend probleem kan zijn dat zij niet bij de inhoud van de berichtenbox kunnen als ze de DigiD niet hebben.
Van Zutphen: „Als burger mag je verwachten dat de overheid een overlijden goed in al haar systemen registreert.” Volgens hem heeft de overheid toegezegd op korte termijn in te zetten op betere informatievoorziening. Maar de ombudsman pleit voor meer urgentie bij het aanpakken van de knelpunten. „Los ze op en ga daarbij steeds na waar nabestaanden nu echt behoefte aan hebben.”
Behalve dat het gemakkelijker moet worden voor nabestaanden om het MijnOverheid-account van de overleden partner op te zeggen, moet er volgens de ombudsman ook aandacht zijn voor nabestaanden die zaken liever op papier regelen. „Bied een oplossing voor zowel digitaal als niet digitaal vaardigen!”
Van Zutphen heeft staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Raymond Knops gevraagd hem in november te informeren over de gemaakte vorderingen.