Onderzoek naar veiligheid vliegtuigen DCA
In één week tijd hebben twee vliegtuigen van de Antilliaanse luchtvaartmaatschappij DCA de start moeten afbreken vanwege technische mankementen. De Antilliaanse minister van Verkeer Omayra Leeflang heeft daarom maandag een onderzoek ingesteld naar de veiligheid van de vloot.
Het gaat om toestellen die DCA sinds eind mei huurt van het Portugese Air Luxor voor de vluchten naar Nederland. Afgelopen dinsdag kwam een Lockheed L1011 in de problemen op Schiphol. Brand in de linkermotor zorgde ervoor dat de piloot de start moest afbreken. De passagiers werden opgeschrikt door steekvlammen en luide knallen. De startbaan is een belangrijk deel van de dag geblokkeerd geweest.
Zondag moest opnieuw een vlucht worden afgelast vanwege mankementen aan de motor. Ook dit toestel was al bezig op te stijgen toen een enorme knal duidelijk maakte dat er problemen waren. Beide toestellen liepen enkele klapbanden op.
Eerder deze maand zorgden problemen met een noodglijbaan van een gehuurde Tristar er al voor dat honderd passagiers minder naar Nederland konden worden vervoerd. Ook een DC–9 uit de eigen vloot van DCA raakte zondag in de problemen. De geplande vlucht van Curac_ao naar Miami kon daardoor niet doorgaan.
Volgens minister Leeflang is het hoog tijd voor een rigoreus onderzoek. „Ik ben medeverantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers", legde ze uit.
Het gaat al tijden niet goed met de Antilliaanse luchtvaartmaatschappij. Dat wordt vooral gewijd aan de slechte financiële situatie die voorganger Air ALM achterliet. In maart kreeg DCA nog 15 miljoen Antilliaanse gulden (ongeveer 6,8 miljoen euro) van het eiland Curac_ao, maar dat was niet voldoende. Het bestuurscollege van het eiland heeft nu opnieuw steun toegezegd, zij het onder voorwaarden.
Het ontslag van DCA–directeur Mario Evertsz is daarmee van de baan. Dat had hij twee weken geleden aangekondigd. Evertsz dreigde vorig jaar ook al eens met ontslag.