’Scholen slagen er niet in fundamentalisme te voorkomen’
Scholen kunnen fundamentalisme voorkomen door leerlingen respect voor anderen bij te brengen. Als Europeanen immigranten een gevoel van eigenwaarde geven, hoeven die zich niet extreem te uiten om hun eigen identiteit te verdedigen.
De Iraanse advocate Shirin Ebadi, winnares van de Nobelprijs voor de Vrede 2003, heeft dat maandag in Rotterdam gezegd tegenover de Europese ministers van Onderwijs. „De natuurlijke reactie van een geminachte persoon is om zijn identiteit op een extreme manier te behouden, vooral als hij zelf geen hogere sociale waarden is bijgebracht."
Ebadi stelde vast dat veel Europese immigranten van de tweede en derde generatie hun toevlucht nemen tot het fundamentalisme. „Dat betekent dat het Europese onderwijs zijn doel niet heeft gehaald." Ze vertelde over een Arabische vrouw die naar België was gekomen om haar kinderen meer vrijheid te geven. „Maar haar vijftienjarige kleindochter draagt nu een hoofddoekje om te tonen dat ze fundamentalist is."
De Iraanse Nobelprijswinnares noemde onderwijs de sleutel tot een betere toekomst. In het onderwijs is een sterker accent op vrede en verdraagzaamheid hard nodig. Geschiedenisboekjes moeten worden aangepast, zei ze. „Wat nu verschrikkelijk ontbreekt is onderwijs in vrede en hoe die tot stand is gekomen", aldus Ebadi. „We leren de kinderen nu de namen van historische oorlogshitsers. En hoe ze winnaars werden en hoeveel slachtoffers ze maakten."
Ebadi zei respect te willen voor andere beschavingen. Dat is de basis voor wederzijds begrip. Zo kan worden voorkomen dat „leerlingen alle moslims als terroristen zien of dat ze denken dat iedere gesluierde vrouw Osama bin Laden aanhangt of een voorvechtster is van de Talibanmentaliteit."