Peijs opent eerste deel Betuwelijn
Verkeersminister Peijs heeft zaterdag de opening verricht van het eerste deel van de Betuwelijn, de goederenspoorlijn richting Duitsland. Het eerste deel is een nieuw stuk havenspoor van 48 kilometer. Het trajectdeel is Europeana, de godin van de verbindingen, gedoopt en loopt van de Maasvlakte naar de Kijfhoek. Het is speciaal aangelegd als alternatief voor een lijn die dichter bij Rotterdamse woonwijken ligt.
Peijs verrichte de opening op theatrale wijze. Een groep als spoorwerkers verklede acteurs kwam tevoorschijn uit containers en begeleidde de bevalling van een spoortrein. Bij de ceremonie waren veel verkeersministers uit andere Europese landen aanwezig. Die zijn in Nederland voor een informele vergadering, omdat Nederland tot en met december voorzitter is van de Europese Unie.
De eerste treinen rijden naar verwachting in 2007 over de Betuwelijn. Ze gaan met een snelheid van 90 km per uur, wat voor goederentreinen vrij hard is. Om de goederen vrij baan te geven, komen er geen passagierstreinen op de lijn.
Tegen de aanleg van de nieuwe rails is de afgelopen jaren fel geprotesteerd. Onder meer in de Betuwe verzetten groepen bewoners zich tegen de sloop van bijvoorbeeld boerderijen voor de lijn. Volgens minister Peijs brengt de lijn veel verlichting in Brabant en Venlo, waar nu nog goederentreinen door het centrum denderen. Als het aan haar ligt, komen er meer van dat soort spoorverbindingen, tot ver in Oost–Europa, om Rotterdams positie verder te versterken. „Waarom niet Moskou?"
Spoorvervoerder Railion heeft in juni de regering gevraagd om de Betuwelijn eerder te openen dan in 2007. Het bedrijf vindt de huidige goederencapaciteit op het spoor onvoldoende, maar volgens minister Peijs wordt dat „heel moeilijk". In de tunnels moeten speciale sprinklerblusinstallaties worden aangebracht. Dat is klaar in december 2006. Daarnaast moeten allerlei systemen worden uitgetest. Peijs: „We hebben die tijd keihard nodig."
Zij heeft verder zaterdag met haar collega’s uit Duitsland, Italië en Zwitserland plus de Europese Commissie afspraken gemaakt voor een financiële studie om het moderne Europese systeem voor spoorbeveiliging ETSC langs de hele route, die loopt tot Genua (Italië), aan te brengen. Vooral de Duitsers „zijn er vanwege de kosten niet gerust op".