Groen licht voor Tweede Coentunnel
In het najaar van 2006 kan de eerste schop de grond in voor de Tweede Coentunnel. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en bestuurders uit de regio Amsterdam werden het dinsdag eens over de financiële afspraken voor de bouw.
Tolheffing is voorlopig van de baan. Het Rijk en de regio leggen volgens de afspraken beide 83 miljoen euro op tafel om een gat van 166 miljoen euro te dichten.
In maart vorig jaar bleek dat de bouw van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg langs de havens naar Schiphol 1120 miljoen euro zou kosten. Het Rijk trok eerder al 904 miljoen euro uit voor de aanleg van de extra tunnel, die het fileprobleem bij de huidige Coentunnel moet verminderen. Door in te zetten op tolheffing op de Westrandweg zouden de partijen 166 miljoen euro willen ophalen. De resterende 50 miljoen euro besparen de partijen door een versobering van de tunnel en aanpassing van het ontwerp.
Aan tolheffing kleven toch te veel nadelen, verklaarde een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De heffing zorgt verkeerstechnisch voor problemen en zou niet genoeg geld opleveren. Daarnaast zouden veel automobilisten een alternatieve route proberen te zoeken om de tolheffing te ontwijken.