Druk op Slob om besluit terug te draaien
De druk op minister Arie Slob van Onderwijs om terug te komen op zijn besluit om het landelijk examen van 354 leerlingen van VMBO Maastricht ongeldig te verklaren, wordt steeds groter. Het Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO) riep de minister op om de leerlingen alsnog hun diploma te geven. Daarnaast is een petitie gestart om de minister hiertoe te bewegen. Zaterdag was de petitie rond 21.15 uur al door meer dan 5000 mensen getekend.
De opsteller van de petitie vindt dat de leerlingen het slachtoffer zijn geworden van een school die „ernstig heeft gefaald”. Leerlingen hebben volgens de ondertekenaars zichzelf voorbereid op de landelijke examens om die vervolgens met succes af te ronden. „We toetsen door middel van een examen of de leerling de lesstof correct kan toepassen en niet of het verantwoordelijke instituut de verplichtingen ten opzichte van de leerlingen is nagekomen.” Om die reden moet de minister het diploma toekennen.
Het ministerie van Onderwijs en de Onderwijsinspectie hebben een telefoonnummer ingericht voor de gedupeerde leerlingen. Het gaat om vragen waarmee betrokkenen niet bij de school zelf terechtkunnen. Het ministerie hoopt iedereen in de loop van volgende week duidelijkheid te kunnen geven over het eventueel inhalen of overdoen van examens. Bij het team van het nummer 050-5997799 zijn al tientallen vragen binnengekomen. Vanaf maandag 09.00 uur is het nummer weer bereikbaar. Minister Slob informeert maandag de Tweede Kamer over de kwestie.
Minister Slob liet weten dat het prioriteit nummer één is om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen alsnog een diploma kunnen halen. „Midden volgende week wordt meer duidelijk over de mogelijke oplossingen hiervoor. Voorop staat dat deze leerlingen een diploma kunnen halen, dat de waarde heeft die we daarvan mogen verwachten.”
Zo’n veertig ouders van leerlingen hadden overleg met een advocaat. Het ging om een eerste bijeenkomst waarbij het advocatenkantoor bekijkt hoe de school aansprakelijk gesteld kan worden.