Meer geld voor witte scholen
Voor het toekennen van extra geld voor achterstandsleerlingen doet het onderscheid tussen zwarte en witte basisscholen er niet meer toe. Alleen het opleidingsniveau van de ouders is nog van belang. Dit betekent dat er meer geld naar witte scholen gaat.
Dat staat in een voorstel van onderwijsminister Van der Hoeven dat vrijdag aan de orde komt in de ministerraad. RTL Nieuws berichtte dinsdag over het plan. Nog eens zeshonderd scholen kunnen een beroep doen op geld voor leerlingen die met een achterstand op school komen. Nu zijn dat er 2800. Voor de gehele regeling is een kleine 300 miljoen euro beschikbaar. Dat bedrag blijft even hoog.
Nu krijgt een basisschool met veel allochtone leerlingen wier ouders bovendien slecht zijn opgeleid, bijna tweemaal zoveel geld als een doorsnee school. Straks kunnen scholen alleen nog extra geld krijgen als de ouders laag opgeleid zijn. Voor leerlingen met de slechtst opgeleide ouders is er meer geld dan voor scholieren die van huis uit iets meer hebben meegekregen. Voor een kleine groep leerlingen met een grote taalachterstand, rond 16.000, is er dan ook nog eens extra geld. Om die achterstand vast te stellen moeten ze een taaltoets doen.
De nieuwe verdeling van deze zogeheten gewichtenregeling staat los van een bezuiniging van 100 miljoen op geld dat de gemeenten krijgen voor het bestrijden van achterstanden in het onderwijs. De Tweede Kamer stemde hier vorig jaar al mee in.
De Onderwijsbond CNV ziet de plannen van Van der Hoeven als een verkapte bezuiniging. „De spoeling wordt dunner, terwijl er juist extra geld bij zou moeten", zegt een woordvoerder. De bond vindt het wel een goede zaak dat de afkomst van een leerling niet meer meetelt. „Nu kan er ook meer geld gaan naar het wegwerken van achterstanden op scholen op het Friese platteland." Een studie van het Sociaal en Cultureel Planbureau wees eind vorig jaar uit dat ook op veel witte scholen in het noorden van het land en Zeeland leerlingen zitten die niet goed mee kunnen komen. Zij kwamen vaak niet in aanmerking voor extra geld omdat dat vooral naar zwarte scholen ging.
Dinsdag presenteerde onderwijsadviesorganisatie Sardes samen met de betrokken provincies een plan voor extra taalonderwijs voor autochtone leerlingen. Vanaf de zomer van 2005 krijgen ze een jaar alleen maar taalonderwijs in zogeheten schakelklassen. Dit geldt ook voor achterstandsleerlingen in de vier grote steden.