Financiering Tweede Coentunnel definitief rond
In het najaar van 2006 kan de eerste schop de grond in voor de Tweede Coentunnel. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en bestuurders uit de regio Amsterdam legden zich dinsdag vast aan de financiële afspraken voor de bouw. Daarin staat dat tolheffing voorlopig van de baan is en het Rijk en de regio beide 83 miljoen euro op tafel leggen om een gat van 166 miljoen euro te dichten.
In maart vorig jaar bleek dat de bouw van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg langs de havens naar Schiphol 1120 miljoen euro zou kosten. Het Rijk trok eerder al 904 miljoen euro uit voor de aanleg van de extra tunnel, die het fileprobleem bij de huidige Coentunnel moet verminderen. Door in te zetten op tolheffing op de Westrandweg zouden de partijen 166 miljoen euro willen ophalen. De resterende 50 miljoen euro besparen de partijen door een versobering van de tunnel en aanpassing van het ontwerp.
Aan tolheffing kleven toch teveel nadelen, verklaarde een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het zorgt verkeerstechnisch voor problemen en het zou niet genoeg geld opleveren. Daarnaast zouden veel automobilisten een alternatieve route proberen te zoeken om de tolheffing te ontwijken.
Het Rijk, de provincie Noord–Holland en de gemeenten in de regio Amsterdam hebben afgesproken dat de kosten niet verder mogen stijgen dan de nu geraamde 1120 miljoen. Extra risico’s vangen de partijen op door terugvalmaatregelen, zoals het accepteren van meer verkeershinder tijdens de bouwwerkzaamheden of het eenvoudiger uitvoeren van de Westrandweg.
De huidige Coentunnel onder het IJ is al jarenlang een vervelende flessenhals waar dagelijks lange files staan. Na de aanleg van de nieuwe tunnel van vijf banen, telt de A10 ter hoogte van de Coentunnels acht rijstroken. Twee daarvan zijn wisselstroken, die in de ochtendspits open zijn voor het verkeer richting Amsterdam en in de avondspits richting Zaandam. De Tweede Coentunnel, een lang gekoesterde wens van het bedrijfsleven en de gemeente Amsterdam, moet in 2010 klaar zijn.