„Drenkelinge uit water gered”
Het zeilschip de Kamper kogge -een reconstructie van een handelsschip uit 1336- vertrok op maandag 7 juni voor een reis rond Denemarken. De zogenoemde Ommelandvaart, genoemd naar een middeleeuwse handelsroute, duurt in totaal negen weken. De bemanning houdt voor deze krant wekelijks een scheepsjournaal bij.
„In Helsingborg werden we met de Kamper kogge wederom met open armen ontvangen en is het schip veelvuldig bezocht door de vele belangstellenden.
Tijdens de laatste nacht in de haven van Helsingborg zijn we als bemanning van de kogge en de assisterende boot Carlot nog in actie gekomen om een drenkelinge uit het Zweedse water te redden. Enkelen van ons waren om 1.00 uur ’s nachts op de naastgelegen brug aan het vissen voor hun dagelijkse maaltijd. Op dat moment hoorden ze een gil, gevolgd door een plons.
We zijn gelijk gaan kijken waar het geluid vandaan kwam en zagen daar dat een vrouw te water was geraakt. Een van ons bleef in de buurt en de tweede ging hulp halen op de kogge. Met alle beschikbare reddingsmiddelen van de kogge kwam de rest van de bemanning naar de kade gehold. Twee bemanningsleden sprongen het water in en hebben het hoofd van de Zweedse dame boven water weten te houden.
Met reddingsboeien en touwen hebben we de drenkelinge en de heldhaftige bemanningsleden op de hoge kademuur getild. Het slachtoffer hebben we op ons schip met een isolatiedeken op temperatuur gebracht. De intussen gewaarschuwde ambulance liet niet lang op zich wachten en heeft het slachtoffer naar het ziekenhuis gebracht. Aan boord hebben we die nacht nog lang over het gebeuren nagepraat.
De volgende dag, op dinsdag 29 juni, zijn we met de kogge en de Carlot vertrokken naar Malmö. De contactpersoon voor de Ommelandvaart uit Malmö, Bo Nielsen, is in Helsingborg aan boord gegaan om ook eens te kunnen ervaren hoe de Kamper kogge zeilt.
De ontvangst in Malmö was grandioos. Vele mensen op de kade bij het Museum of Foteviken. Hier liggen ook de beide koggen uit Malmö en de Kamper kogge paste daar prachtig bij. Als bemanning hadden we vrij toegang tot het museum. We konden ongelimiteerd gebruikmaken van de toiletten, de douches en vooral de internetaansluiting. Gelukkig maar, want de computers aan boord van de kogge waren door vocht tijdelijk buiten gebruik geraakt.
In Malmö bleek al gauw dat de reddingsactie niet geheel vlekkeloos was verlopen. Een van de redders die te water was gesprongen, voelde zich niet al te lekker en is in Malmö naar het ziekenhuis geweest. Daar bleek dat ze een blaasontsteking en een lichte longsteking aan haar optreden had over gehouden. Voor haar is de Ommelandvaart helaas ten einde en ze is vrijdag naar huis teruggekeerd.
In Malmö kregen we een excursie aangeboden. We hebben het graf bezocht van een Kampenaar die daar al in de 14e eeuw is overleden en begraven.
Omdat het ons in Malmö zeer goed is bevallen, besloten we er nog een dag langer te blijven liggen voor het noodzakelijke onderhoud en de boodschappen. Op dit moment zijn we bezig met de oversteek van Zweden naar Duitsland. Onze eerste stop is Stralsund. Daar zal de Kamper burgemeester Oosterhof, samen met zijn collega uit Stralsund, ons opwachten.”