Binnenland

ProRail steekt miljarden in vernieuwen spoor

Het wordt de komende tien jaar flink drukker in de treinen. Om die groei te kunnen opvangen investeert ProRail zeker 20 miljard euro in vernieuwing van het spoor.

ANP
31 May 2018 07:11Gewijzigd op 16 November 2020 13:24
beeld ANP
beeld ANP

ProRail-topman Pier Eringa zegt in De Telegraaf dat hij een stijging voorziet van het aantal passagiers met 45 procent. Eerder werd nog uitgegaan van een groei van dertig procent. „Mensen zijn de files op de weg en in de stad zat en worden massaal de trein ingejaagd. Prima natuurlijk, maar er moet wel wat gebeuren om die explosieve groei op te vangen”, aldus Eringa.

Daarom gaat ProRail tot 2030 zeker 20 miljard euro steken in opwaardering en vernieuwing van het spoor. „Daarmee kunnen we een groot deel van de verwachte groei faciliteren, zoals meer ruimte voor meer treinen die sneller en korter op elkaar rijden, grotere stations en extra opstelplaatsen van beveiligingssystemen.”

De sterkste reizigersgroei wordt verwacht in Amsterdam. Tussen 2021 en 2028 gaan alle Amsterdamse stations op de schop. Vanaf Amsterdam Centraal pakken nu elke dag 180.000 mensen een trein, in 2030 zullen dat er 280.000 zijn, aldus ProRail. Ook moet het station ruimte bieden aan het groeiend aantal goederentreinen. ProRail vergroot onder meer de capaciteit van de liften en roltrappen, verbreedt en verlengt de perrons en past de sporen en wissels aan zodat treinen sneller kunnen vertrekken en aankomen.

Station Amsterdam Zuid wordt drie keer groter om de ook daar groeiende reizigersstroom te kunnen verwerken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer