Ambulance Amsterdam verbaasd over actie FNV
Binnen de ambulancedienst kunnen zaken verbeterd worden, maar de directie van Ambulance Amsterdam verbaast zich erover dat vakbond FNV een „grondig” onderzoek wil. De ambulancedienst is evenwel bereid mee te werken als dat er komt.
FNV Zorg & Welzijn heeft de Ondernemingskamer om een onderzoek gevraagd vanwege grote twijfels over het gevoerde financiële en personele beleid. Mocht dat verzoek worden ingewilligd dan ziet Ambulance Amsterdam (AA) het onderzoek met vertrouwen tegemoet. „Immers: de ruim 500 medewerkers van AA tonen dagelijks grote motivatie in hun werk, de financiën zijn op orde en de directie en de ondernemingsraad zijn op alle beleidsonderwerpen in goed en constructief overleg”, reageert de directie, die erkent dat met name als het gaat om personele bezetting verbeteringen mogelijk zijn.
Vakbond FNV klaagt al langer over de ambulancedienst, met vijfhonderd medewerkers een van de grootste in ons land. Zes jaar na het ontstaan van Ambulance Amsterdam is er volgens FNV van alles toegezegd, maar is er nog altijd geen echte verandering te zien. „Het geduld van het personeel en de FNV is inmiddels op”, zegt vakbondsbestuurder Fred Seifert.
De vakbond hoort al jaren verontrustende berichten van ambulancemedewerkers, onder meer over toenemende werkdruk, dat ze er steeds langer over doen voordat ze bij een ongeval zijn en dat ze zich weinig gehoord voelen. „Ondanks herhaaldelijke verzoeken krijgen we geen vat op het gevoerde financiële beleid”, aldus Seifert. „Uit jaarrekeningen kunnen we wel opmaken dat interim-functionarissen torenhoge beloningen krijgen die naar onze mening in strijd zijn met de Wet Normering Topinkomens.” Ambulance Amsterdam spreekt dat tegen. „De jaarrekeningen van 2014, 2015, 2016 en 2017 zijn door accountants goedgekeurd en gecontroleerd op naleving van deze wet.”