Peijs organiseert breed debat over kilometerheffing
Minister Peijs van Verkeer zet een breed debat op over het ‘beprijzen’ van het autoverkeer. Op haar initiatief komt er na de zomer een “platform gebruiksvergoeding” met onder andere ANWB, Stichting Natuur en Milieu en lagere overheden om zoveel mogelijk steun voor een of andere vorm van een kilometerheffing te creëren.
Dit forum begint in september en moet in februari volgend jaar met zijn werk klaar zijn, kondigde de bewindsvrouw woensdag in de Tweede Kamer aan. Er gaan, ook in politiek Den Haag, steeds meer stemmen op voor zo’n heffing, maar volgens minister Peijs is die eenheid schijn en is de verdeeldheid troef over de invulling van een kilometerheffing. Via zo’n breed debat moet er overeenstemming komen. Zo niet, dan komt Peijs zelf met een voorstel, waarschuwde ze.
Dat wil niet zeggen dat binnen enkele jaren al een heffing wordt ingevoerd, maar volgens Peijs is dat na 2010 onvermijdelijk. Zij wil dat alleen wel nog deze kabinetsperiode, en dus voor 2007, voorbereiden, zoals zij ook al bij de behandeling van haar begroting in november vorig jaar aankondigde.
De bewindsvrouw zou wel proefprojecten met een heffing rond grote steden willen opzetten. „Dat zou helpen bij het verkrijgen van draagvlak." Maar grote steden hun eigen gang laten gaan, komt niet bij haar op. „Er moet een landelijk systeem komen. Anders moeten automobilisten straks drie tolkastjes aan boord hebben."
Coalitiegenoot D66 ziet niets in het plaform. Fractiewoordvoerder Van der Ham riep Peijs op „te breken met de polder" en nog voor 2007 met een heffing te beginnen. Maak er geen ivorentorendiscussie van zonder een oplossing voor te kauwen, aldus CDA–collega Van Hijum.
Hij was woensdag de enige fractiewoordvoerder die het opnam voor de minister. Zij kreeg van de rest de ene na de andere veeg uit de pan. In oktober komt Peijs met de Nota Mobiliteit, maar onder druk van de Kamer kwam zij alvast met een ’hoofdlijnennotitie’. „Bar weinig nota", stelde SP–Kamerlid Gerkens, waaraan elke visie of ambitie ontbreekt, zeiden anderen.
Wegens het accent op het belang van mobiliteit voor de economie kreeg Peijs ook het verwijt dat ze dat belangrijker vindt dan veiliger verkeer. De minister ontkende dat. „Ik wil ambitieus zijn, maar ook realistisch. Ik ben niet zo’n dromer."
GroenLinks–Kamerlid Duyvendak kwam met,de lege agenda van Peijs’ . Ze zou weinig resultaten weten te boeken en het vooral druk hebben met werkbezoeken, toespraken en borrels. De bewindsvrouw nam het stuk, waarop zij bij een rode Ferrari staat afgebeeld, koeltjes in ontvangst. Zij gaf Duyvendak een eigen stuk met geboekte resultaten.