’Leraar mist natuurkennis’
Lerarenopleidingen moeten aanstaande basisschooldocenten adequaat en meer informeren over natuur en milieu. Ook moeten basisscholen serieuzer en actiever aandacht besteden aan natuuronderwijs. Dat staat in aanbevelingen van onderzoeksinstituut Alterra dat een enquête onder jongeren hield.
Uit het onderzoek blijkt dat de jeugd bedroevend weinig weet over de natuur. Drie op de vier jongeren komt (vrijwel) nooit in een beschermd natuurgebied. Thuis noch op school is er voldoende aandacht voor natuur, stellen de onderzoekers.
Bioloog en onderzoeker J. Verboom zei vrijdag dat leraren zich blindstaren op rekenen, lezen, schrijven en topografie. „Omdat ze zelf kennis over de natuur ontberen, durven ze er niet op uit met de kinderen. Ze zijn bang voor vragen waarop ze het antwoord niet weten."
Het gebrek aan kennis en belangstelling voor de natuur is volgens Verboom niet alleen te wijten aan de beperkte aandacht ervoor op school. „Veel kinderen wonen niet in de buurt van groen, kijken veel televisie, spelen computer, moeten naar pianoles of een sportclub."
De jeugd maakt zich wel zorgen over de toestand van de natuur, maar is niet bereid offers te brengen met bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Tot het doneren van geld aan natuurorganisaties is zes op de tien jongeren nog wel bereid.
De enquête is gehouden onder 420 jongeren tussen 15 en 18 jaar, maar Verboom meent dat de basis van het probleem van hun gebrekkige natuurkennis is ontstaan in het basisionderwijs. Alterra is verbonden aan de Wageningen Universiteit