Knot: elke seconde wel een cyberaanval
Cyberaanvallen, zoals die op ABN AMRO dit weekend, zijn voor banken tegenwoordig aan de orde van de dag. Dat zei president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) in het tv-programma Buitenhof. Volgens hem vindt er op de website van DNB zelf bijvoorbeeld vrijwel elke seconde wel zo’n aanval plaats.
„Dat is de realiteit anno 2018”, aldus Knot die spreekt van een „serieuze zaak”. DNB is hierover ook met banken in gesprek, om te regelen dat die hun systemen na zo’n aanval snel weer in de lucht hebben. Knot kon nog niet zeggen wie de DDoS-aanval op ABN AMRO heeft veroorzaakt.
Bij een DDoS-aanval wordt een internetsite bestookt met grote hoeveelheden dataverkeer zodat de server overbelast raakt en de website moeilijk of helemaal niet te bereiken is. Klanten konden hierdoor moeilijk of niet gebruik maken van diensten zoals internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal.
ABN AMRO werd dit weekeind twee keer getroffen door een DDoS-aanval, waardoor de bank urenlang kampte met een storing van diensten. Rond 14.00 uur zondag was de aanval voorbij. Volgens de bank betrof het geen hack en zijn de veiligheid van internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal „geen enkel moment” in het geding geweest. De bank biedt excuses aan aan klanten voor het ongemak.
Detailhandel Nederland liet zondag weten zich steeds meer zorgen te maken om de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer. „Het aantal storingen - klein en groot - de afgelopen drie maanden loopt in de dubbele cijfers en dat is ernstig”, stelt Detailhandel Nederland. „De impact van deze verstoringen op de gehele betaalketen is groot. We doen bijvoorbeeld zo’n 10 a 11 miljoen betalingen per dag. Als er even niet afgerekend kan worden, zowel on- als offline, heeft dit voor de winkeliers grote gevolgen voor hun omzet. Het waarborgen van de stabiliteit van het digitale betalingsverkeer moet hoger op de agenda bij zowel banken als politiek”, aldus Michel van Bommel van de organisatie.