Binnenland

Nijmegen: Karelplein lijkt erger dan het is

Het Keizer Karelplein in Nijmegen is maandag uitgeroepen tot de meest verkeersonveilige plek van Nederland. Maar het lijkt erger dan het is, vindt gemeente Nijmegen. „Bij de ruim tachtig ongelukken tussen 2014 en 2017 raakten maar drie mensen gewond, twee fietsers en een automobilist. De rest was blikschade, waar de politie niet eens meer aan te pas komt”, aldus de woordvoerder van verkeerswethouder Harriët Tiemens.

ANP
15 January 2018 13:21Gewijzigd op 16 November 2020 12:24

Het gaat wel, maar je moet goed opletten, zegt de politie. Omdat er op het plein geen rijstroken zijn aangegeven, denken sommigen dat ‘het recht van de sterkste’ geldt. Dat ze gewoon kunnen doorduwen. En dat veroorzaakt snel een aanrijding in het voortdurend in- en uitvoegende verkeer.

„Blikschade is natuurlijk niet leuk, maar dat maakt van het plein nog geen black spot”, meent de gemeentewoordvoerder. „Het is meer dat mensen die voor het eerst het Keizer Karelplein oprijden even moeten wennen aan de bijzondere situatie.”

Bijzonder is de verkeerssituatie bij het plein zeker. Het is de enige verkeersrotonde in Nederland waar verkeer dat het plein oprijdt voorrang heeft boven verkeer dat al op de rotonde rijdt. Bovendien komen er zes wegen op het plein uit, waarvan drie grote doorgaande noord-zuidroutes. Het oprijden wordt geregeld met verkeerslichten. De vele fietsers in studentenstad Nijmegen mogen langs de buitenrand van het plein in beide richtingen rijden. Omdat in het midden van de rotonde een vrij groot park ligt met fonteinen, een standbeeld en hoge bomen, is het hele plein niet in één keer te overzien.

„Berucht in Nijmegen en ver daarbuiten”, noemen rijschoolhouders de rotonde. Hun leerlingen mogen ook pas na een aantal lessen het plein op. Ze hebben dan online al filmpjes gezien over voorsorteren en afslaan.

„Als je eenmaal weet hoe het gaat, is het geen probleem”, vindt de gemeente. „We kunnen er ook niet veel anders van maken, want daarvoor is geen ruimte.” Het Keizer Karelplein is aangelegd in 1879, toen er nog geen auto’s reden in Nederland. De Haagse architect Bert Brouwer ontwierp de perfect ronde rotonde naar het voorbeeld van de Place de l’Etoile in Parijs. Het plein viel zo in de smaak, dat er direct grote villa’s en een concertgebouw langs de rand werden gebouwd. De meeste villa’s zijn nu verdwenen, maar de bebouwing staat nog steeds tot op de rand van het plein. „Het is zoals het is.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer