Nieuw calvinisme: zegen of gevaar?
De beweging van het nieuwe calvinisme lijkt niet te stuiten. Maar hebben de ”new calvinists” een blijvende impact op de kerk of zullen ze later worden gezien als een voetnoot in de kerkgeschiedenis? Vijf theologen beschrijven in de bundel ”New Calvinism” de sterke en de zwakke punten van deze beweging.
Collin Hansen was de eerste die een opleving van het calvinisme ontwaarde. De journalist van het Amerikaanse tijdschrift Christianity Today publiceerde in 2008 het boek ”Young, Restless, Reformed” (Jong, rusteloos, gereformeerd), waarin hij verslag deed van de opmerkelijke opkomst van het calvinisme, vooral onder jongeren. Die zochten houvast in Gods soevereiniteit en verlangden ernaar de Bijbel te leren lezen, te begrijpen en in hun leven toe te passen.
Tatoeage
Deze honger naar God staat centraal in het nieuwe calvinisme, schrijven Josh Buice, Paul Washer, Steven Lawson, Conrad Mbewe en Tim Challies in hun boek. „Het hart van deze beweging vormt een vrijmoedige inzet voor de onfeilbaarheid van de Bijbel. De beweging van het nieuwe calvinisme gaat uit van het Woord van God: alles in het leven staat onder de voorzienige heerschappij van de transcendente God, Die alle dingen werkt volgens Zijn goddelijke wil en tot Zijn eeuwige heerlijkheid.”
De auteurs van de bundel beoordelen de beweging van het nieuwe calvinisme positief – ze maken er zelf deel van uit. Maar kritiekloos zijn ze niet. „Sommige mensen binnen de gelederen van de beweging van het nieuwe calvinisme houden vast aan een grote God en zijn trots op hun nieuwe tatoeage van de historische vijf sola’s, maar ze zijn consequent afwezig in hun plaatselijke kerk. Ze wonen Bijbelstudies in coffeeshops bij, luisteren naar podcasts en schrijven zich in voor conferenties, maar ze hebben een gebrek aan ijver voor de plaatselijke kerk.”
Valkuil
Challies zet de sterke en de zwakke punten van het nieuwe calvinisme op een rij. Volgens hem staat het „buiten kijf” dat de Naam van God door middel van deze beweging wordt verheerlijkt. New calvinists kenmerken zich door hun enthousiasme voor een zuivere leer en voor Gods werk in de kerkgeschiedenis. Daarnaast streven ze naar gezonde gemeenten, naar oecumene op basis van de Bijbel en naar wereldwijde invloed. Er wordt veel gebruikgemaakt van nieuwe technologieën zoals blogs, podcasts, YouTube en digitale boeken.
Maar er bestaan ook gevaren. Zo zijn er mensen die meeliften met het succes van de new calvinists. Trots ligt op de loer, evenals verheerlijking van de leiders van de beweging. Een andere valkuil is de vervaging van de grenzen van de beweging, die presbyterianen en baptisten verenigt. Het nieuwe calvinisme spreekt mensen uit verschillende landen en rassen aan, terwijl de leiding vooral Amerikaans en blank is en uit de middenklasse komt. En: new calvinists houden zo van theologie dat het risico bestaat om de God van deze theologie te vergeten.
Als het niet meer is dan een trend of beweging, kan het nieuwe calvinisme volgens Challies beter uitsterven. Maar als het een zuivere leer brengt en mensen die God willen verheerlijken verenigt, dan zijn dat redenen voor vreugde en dankbaarheid. Maar is dat ook een aansporing om potentiële zwakke punten aan te pakken.
Zie ook:
Leve het calvinisme? Nee, het is crisis, Reformatorisch Dagblad (15-05-2013)
Leve het calvinisme!, Reformatorisch Dagblad (11-05-2013)
Waar al die nieuwe calvinisten vandaan komen, Reformatorisch Dagblad (11-05-2013)