Binnenland

„Kerstdiner wordt luxer en duurder”

Bij veel Nederlanders staat dit jaar waarschijnlijk een luxer kerstdiner op tafel dan afgelopen jaren. De crisis is voorbij en duurdere gerechten als hertenbiefstuk kunnen weer, zegt supermarktdeskundige Paul Moers. De supers pakken hun kerstpromotie daarom nog grootser aan dan voorheen.

ANP
7 December 2017 15:42Gewijzigd op 16 November 2020 12:09
Daklozen en medewerkers van het Leger des Heils zaten vorig jaar samen aan de kerstdis van het Leger des Heils in de Koepelkerk van het Renaissance Amsterdam Hotel. beeld ANP
Daklozen en medewerkers van het Leger des Heils zaten vorig jaar samen aan de kerstdis van het Leger des Heils in de Koepelkerk van het Renaissance Amsterdam Hotel. beeld ANP

„Het wordt dit jaar vooral meer, meer, meer”, aldus Moers. „Het voorzichtige en zuinige is eraf, mensen hebben het geld er weer voor over en gaan straks helemaal los.” Niet voor niets voorspelde Detailhandel Nederland voor de hele retail recent zeker 7 procent extra feestomzet, bovenop de 1,5 miljard euro die vorig jaar aan sinterklaas, kerst en oud en nieuw werd uitgegeven.

Supermarkten spelen daar duidelijk op in. Zo heeft Lidl zijn luxe Delicieux-assortiment uitgebreid tot meer dan vijfhonderd producten. Jumbo heeft zijn luxe kerstsoepen, een luxe ijstaart en runderroast met kruidenrub en rode wijnsaus daarnaast tot „kersthelden” gebombardeerd.

Toch zijn het geen hele vernieuwende dingen waar de branche mee komt. Wel wordt alles veel intensiever aangepakt. Moers wijst op de kerstspotjes op televisie. Vroeger was dat iets dat alleen de grootste ketens deden, nu komen veel meer supers met een kort filmpje om klanten te trekken.

Het gaat er daarbij om dat de naam en het imago van een keten veel te zien is. „Natuurlijk toveren we onze supermarkten volledig om tot kerstwinkels”, legt marketingdirecteur Wim Junte van Jumbo uit. „Maar ook buiten de winkels zie je onze kerstboodschap overal.” Jumbo regelt tevens tienduizenden kerstdiners voor eenzame ouderen en arme gezinnen.

Marktleider Albert Heijn zit ook niet stil. Die houdt vrijdag tot en met zondag weer zijn Allerhande Kerstfestival, waar elk jaar tienduizenden mensen op af komen. De grootgrutter uit Zaandam heeft onderzoek laten doen waaruit blijkt dat Nederlanders gemiddeld zo’n 108 euro uitgeven aan het kerstdiner, ruim een vijfde meer dan enkele jaren terug.

Op het menu staan op 25 december naar verwachting ook veel groenten en vegetarische gerechten. „In onze winkels en online merken we duidelijk dat groenten steeds vaker centraal staan in de maaltijd”, verklaart Rutger Anema, hoofdredacteur van AH-tijdschrift Allerhande.

Cocktails stelen volgens Albert Heijn straks ook de show. Dat komt vooral door de opkomst van de kerstborrel, een trend die al een tijdje gaande is in Engeland. Verder steken consumenten dit jaar waarschijnlijk veel vaker de barbecue aan ten opzichte van vorig jaar en zet de trend van ‘shared dining’ door. Dat laatste is een vorm van eten waarbij je vaak kleine gerechten met elkaar deelt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer