Nog steeds volop kinderhelden op snoep
Kinderidolen als Spongebob, Dora, K3, Minions en Nijntje prijken nog steeds op tal van ongezonde voedselproducten zoals hagelslag, lolly’s en ijs. Dit blijkt uit een rondgang in de Nederlandse supermarkten door voedselwaakhond foodwatch.
Precies een jaar geleden kondigde de FNLI, de branchevereniging van de Nederlandse voedingsindustrie, aan dat zich hard ging maken om de kinderidolen op ongezonde producten te laten verdwijnen in 2017.
Bij foodwatch schiet het niet nakomen van deze belofte in het verkeerde keelgat. „De industrie heeft lang genoeg getreuzeld. Overgewicht en obesitas onder jongeren is een groeiend probleem. Bedrijven als Bolletje, Venz, Verkade en andere moeten hun verantwoordelijkheid nemen en kinderidolen zo snel mogelijk van de verpakkingen van ongezonde producten halen.”
“De industrie is haar toezegging een jaar na dato nog steeds niet nagekomen,” stelt Jurjen de Waal van de waakhond. “Laat Nijntje worteltjes promoten in plaats van koekjes. Dat zou een stap in de goede richting zijn,” aldus De Waal.
Foodwatch is donderdag een e-mailactie gestart, om merken zelf op te roepen geen kinderidolen meer te plaatsen op de verpakkingen van ongezonde producten die niet in de Schijf van Vijf staan.