Branche blijft vechten tegen ja-ja-sticker
Bedrijven uit de folderbranche geven hun verzet tegen de nieuwe ja-ja-sticker die Amsterdam wil invoeren nog niet op. Ze gaan in beroep tegen de uitspraak van de rechtbank, die vorige week hun bezwaren van tafel veegde en bepaalde dat Amsterdam de brievenbussticker mag invoeren.
Inwoners van de hoofdstad kunnen de ja-ja-sticker op hun brievenbus plakken als ze reclamepost willen ontvangen. Bedrijven mogen na invoering van deze maatregel geen ongeadresseerde post meer laten bezorgen op woningen zonder sticker.
Nu is de situatie nog omgekeerd: wie geen ongeadresseerde reclames wil, moet dat aangeven met een sticker. Met het nieuwe systeem blijven mensen die geen sticker hebben geplakt wel huis-aan-huisbladen ontvangen, mede omdat daar berichten van lokale instanties in staan. Wie ook deze bladen niet wil ontvangen, kan net als nu de brievenbus voorzien van een nee-nee-sticker.
Brancheorganisatie MailDB, KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen) en reclameverspreider Spotta vinden dat te weinig naar hun belangen is gekeken.