„Rood kruis boven snelweg is geen autootje pesten”
Er stond maandagochtend 420 kilometer file op de Nederlandse snelwegen, mede door een zestigtal incidenten. Ondanks dat stilgevallen voertuigen in Nederland relatief snel worden weggehaald, is er onder automobilisten veel onbegrip voor hulpverleners en bergers.
November is een filemaand. De oorzaken zijn bekend. Werknemers hebben geen vrije dagen meer of bewaren het restant voor de feestdagen in december, het is later licht en vroeger donker en het regent en waait vaak.
Veel oponthoud wordt veroorzaakt door ongevallen. De verkeersdiensten van ANWB en VID telden maandag zestig incidenten in de ochtendspits. Een week geleden waren dat er 75.
De afhandeling van een ongeval is in Nederland goed geregeld. De Stichting Incident Management Nederland schakelt bergingsbedrijven in en exploiteert een landelijk meldpunt voor incidenten. Met 200 rayons en 64 bergers is er een goede landelijke dekking.
Strenge eisen
„Per jaar rukken we zo’n 25.000 keer uit”, zegt secretaris Ivo Wildenberg van IMN. De eisen aan bergingsbedrijven zijn streng. Het materieel moet goed zijn en het bedrijf moet snel ter plaatse kunnen zijn. De gemiddelde aanrijtijd van een berger is 13 minuten en 14 seconden. „We zijn vaak sneller ter plaatse dan Rijkswaterstaat of de Wegenwacht”, weet Wildenberg.
Niet elk incident leidt tot evenveel vertraging. „Bij pechgevallen gaan we uit van 30 tot 45 minuten om een rijstrook weer vrij te geven.” Is er sprake van een aanrijding of een ongeval met slachtoffers, dan gaat het vaak langer duren. De hele papierwinkel moet zijn afgewikkeld voordat er kan worden weggesleept.
Veel onbegrip
Volgens Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeersdienst is er veel onbegrip bij de weggebruiker. De automobilist moet niet denken dat een rood kruis boven de weg autootje pesten is, zegt hij. „Iedereen, van hulpverleners tot bergers, wil de snelweg weer zo snel mogelijk vrij krijgen”, aldus Broekhuis. „Als er een rijstrook is afgekruisd, is dat voor de veiligheid van iemand die op de vluchtstrook met pech staat.”