„Een op de vier heeft hersenaandoening”
Een op de vier Nederlanders heeft een hersenaandoening en een op de vijf sterfgevallen is het gevolg van een hersenaandoening. Dit blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in opdracht van de Hersenstichting. De organisatie start maandag een campagne om „Nederlanders bewust te maken van de omvang én de impact van een hersenaandoening”.
In 2016 stonden er in totaal 3,8 miljoen mensen bij de huisarts geregistreerd met een hersenaandoening in de breedste zin van het woord, van hersenletsel tot dementie. Omdat veel mensen geen medische hulp zoeken en niet geregistreerd worden, ligt het daadwerkelijke aantal patiënten volgens de stichting nog hoger. Volgens de Hersenstichting bedragen de zorgkosten voor de ziekten jaarlijks ruim 25 miljard euro, ofwel 27 procent van de totale zorgkosten in Nederland.
De onderzoekers beschouwen psychische stoornissen ook als hersenaandoeningen. Dit is meteen ook de grootste groep: bijna 2 miljoen Nederlanders lijden aan een psychische stoornis, zoals persoonlijkheidsstoornissen, depressie of angst- en paniekstoornissen. Neurowetenschapper Laura Rigter erkent dat ook andere factoren een rol spelen bij het ontwikkelen van psychische stoornissen. „Maar er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat in de hersenen veranderingen plaatsvinden.” Een hersenaandoening is niet altijd de directe oorzaak van een stoornis, zegt Rigter, maar de hersenen bepalen wel hoeveel ‘aanleg’ iemand heeft.
Na psychische stoornissen volgen chronische hersenaandoeningen zoals dementie of de ziekte van Parkinson, waaraan ruim 1,3 miljoen mensen lijden. Erna volgen mensen met hersenletsel (645.900 mensen), slaapstoornissen (506.200 mensen) en een verstandelijke handicap (100.400 mensen).
„Ook al is een hersenaandoening niet altijd zichtbaar, iedereen kent dus wel iemand die hier aan lijdt”, vertelt Rigter. „Hersenaandoeningen brengen niet alleen hoge zorgkosten met zich mee, ook de sociale gevolgen zijn vaak groot. Daarom starten we met een campagne waarin we de impact van een hersenaandoening willen laten zien.”
In de campagne belicht de stichting de levens van vier patiënten met een hersenziekte, om te laten zien hoe deze hun leven en dat van hun omgeving op z’n kop heeft gezet. Daar zijn documentaires en tv-spotjes over gemaakt.