PvdA Amsterdam wil verbod op Airbnb
De PvdA in Amsterdam wil af van de commerciële vakantieverhuur van hele woningen, zoals via Airbnb. De ‘gewone’ bed-and-breakfast, waarbij mensen een deel van hun huis of woonboot verhuren, moet wel mogelijk blijven, maar alleen met vergunning.
Dat staat in het verkiezingsprogramma van de hoofdstedelijke PvdA voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar.
Om de stad toegankelijk en betaalbaar te houden, is streng optreden geboden, stelt de PvdA. Onder het motto ‘huizen zijn om in te wonen’ wil de partij daarom paal en perk stellen aan speculatie en hotelexploitatie op de woningmarkt. „Commerciële vakantieverhuur heeft een toenemende hoeveelheid problemen veroorzaakt. Woningen worden verdienmodellen. Huizenprijzen worden opgedreven. Overlast en drukte nemen toe en de sociale cohesie verdwijnt uit portieken en straten”, aldus de PvdA.
Wethouder Laurens Ivens (wonen) vindt het „een nobel streven” van de PvdA, maar denkt dat een verbod niet haalbaar is. „Als Amsterdam dit zo zou doen, dan vrees ik dat we er niet ver mee komen”, aldus Ivens. Hij wijst erop dat zo’n verbod alleen kan worden geregeld in overleg met het Rijk. Als SP-lijsttrekker is Ivens uitgesprokener: „Ik steun het idee volledig, die kant moeten we op. Maar het moet wel juridisch geregeld.”
Airbnb noemt het voorstel teleurstellend, omdat het grote hotels in de kaart zou spelen. „Ondanks het feit dat Airbnb slechts verantwoordelijk is voor 4 procent van alle bezoekers in Amsterdam, heeft vakantieverhuur via Airbnb 125 miljoen euro bijgedragen aan huishoudens en naar schatting een half miljard waarde toegevoegd aan de Amsterdams economie in 2016”, laat het verhuurplatform weten.
De PvdA wil verder het autoverkeer in Amsterdam beperken. Ze pleit voor de bouw van meer transferia aan de randen van de stad, verhoging van de parkeertarieven op straat, autovrij maken van woonstraten en verlaging van de maximumsnelheid in het centrum tot 30 kilometer per uur. Op de ringweg A10 moet als het aan de PvdA ligt de snelheid omlaag naar 80 kilometer per uur. De Noord-Zuidlijn moet worden doorgetrokken naar Schiphol en het openbaar vervoer moet op termijn voor iedereen gratis worden.