Binnenland

Provincie Limburg verkoopt vliegveld Maastricht

De provincie Limburg en het Rijk hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt over een voorstel tot verkoop van Maastricht Aachen Airport aan een consortium bestaande uit het Britse Omniport en bouwbedrijf Dura Vermeer.

Regioredactie
11 June 2004 08:51Gewijzigd op 14 November 2020 01:18

Het consortium heeft de intentie uitgesproken tot koop te willen overgaan, mits inderdaad volledige overeenstemming wordt bereikt. Gedeputeerde Staten leggen een conceptovereenkomst voor aan Provinciale Staten op 25 juni.

Met de verkoop wordt het vliegveld geprivatiseerd en nemen provincie en Rijk definitief afstand van de luchthaven. Het voorstel tot verkoop wordt op 1 juli voorgelegd aan de algemene vergadering van aandeelhouders, waarin het Rijk en de provincie gezamenlijk een meerderheidsbelang vertegenwoordigen.

Met de totale verkoop is een bedrag gemoeid van 5 miljoen euro, exclusief kosten. De kosten voor de reorganisatie en het exploitatieresultaat over 2004 zijn in het bod verwerkt en komen daarom voor rekening van de nieuwe aandeelhouders.

Tevens is in de overeenkomst opgenomen dat de nieuwe aandeelhouders vanaf de eerste dag het eigen vermogen van het bedrijf met 7,5 miljoen euro zullen versterken.

Naast provincie en Rijk hebben de verschillende gemeentes, waaronder Maastricht, Industriebank LIOF en de Kamer van Koophandel Limburg-Zuid een belang in de luchthaven.

Afgesproken is dat de luchthaven de gronden langdurig in erfpacht krijgt, waarbij het juridische eigendom van de gronden in handen van de huidige aandeelhouders blijft. In de erfpachtovereenkomst is een aantal voorwaarden voor het gebruik van de gronden vastgelegd, maar wordt ook geregeld dat bij een eventueel faillissement van het bedrijf de erfpacht vervalt en de gronden vrij ter beschikking van de juridische eigenaren staan.

De belangrijkste reden om tot verkoop over te gaan vormt het rijksbeleid. Provincies krijgen een grotere rol richting regionale luchthavens. Ze worden vergunningverlener en handhaver, het Rijk stelt kaders op hoofdlijnen vast. Om in de toekomst belangenverstrengeling te voorkomen, wordt het belang in de luchthaven afgestoten. Daarnaast brengt het consortium expertise in om de regionale luchthaven zodanig te ontwikkelen dat een succesvolle exploitatie mogelijk is binnen de van overheidswege gestelde randvoorwaarden.

In 2002 is al besloten om de langdurige subsidierelatie met het vliegveld af te bouwen. Zowel de provincie als het Rijk heeft toen een eenmalige afkoopsom van toekomstige verliezen betaald van ieder 2.677.303 euro. Vanaf dat moment was er geen sprake meer van een subsidierelatie.

In 2002 heeft zowel de provincie als het Rijk een investeringsbijdrage toegekend voor verbetering van de infrastructuur rond de luchthaven. Het consortium Omniport en Dura Vermeer heeft expertise op het gebied van regionale luchthavens ontwikkeld. Met name Omniport heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de luchthaven Prestwick International Airport (bij het Schotse Glasgow) tot een winstgevend bedrijf.

Recent is ook de Engelse luchthaven Norwich International Airport overgenomen. Bouwconcern Dura Vermeer werkt al jarenlang op verschillende luchthavens in Nederland.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer