De Groene ziet na 140 jaar groei
De Groene Amsterdammer zag het aantal abonnees van de papieren editie het afgelopen jaar met 10 procent groeien. Ook het bereik via social media steeg volgens het weekblad explosief en het aantal unieke bezoekers van de website verdubbelde tot 300.000. Alle reden om het 140-jarig bestaan te vieren.
Het aantal abonnees voor de betaalde oplage in print is met meer dan 21.000 het hoogste sinds de jaren zestig, aldus het oudste weekblad van het land. Volgens hoofdredacteur Xandra Schutte is het succes onder meer te danken aan het feit dat De Groene zich onderscheidt van de kranten. „Kranten zijn toch angstiger om diepgravende journalistieke stukken te plaatsen. Dat geeft ons de ruimte dat wel te doen.”
Hoewel het nieuws tegenwoordig vaak vluchtig is, hebben mensen volgens Schutte wel degelijk behoefte aan verdieping. „Je ziet internationaal dat longreads het goed doen. Ik ben er ook van overtuigd dat mensen wel degelijk voor journalistiek willen betalen als het onderscheidend is.”
Het jubileum wordt de komende weken gevierd met het thema ‘de verantwoordelijkheid van de elite’. Op 9 november verschijnt er een dubbeldik themanummer en op 11 november is er in De Balie in Amsterdam een lustrumprogramma met onder anderen cabaretier Jan Jaap van der Wal en de Tsjechische denker en econoom Tomás Sedlácek.
De Groene Amsterdammer bestaat sinds 1877 en begon destijds als ‘De Amsterdammer. Weekblad voor Handel, Industrie en Kunst’. In 1925 werd het woord Groene toegevoegd, vanwege de groene omslag. Het staat sinds de oprichting bekend als vrijzinnig liberaal weekblad, dat pleitte voor algemeen kiesrecht en vrouwenemancipatie. Onder anderen Willem Kloos, Simon Vestdijk, Simon Carmiggelt, Geert Mak en Anil Ramdas schreven voor het blad.