Nieuw protest tegen reclame Second Love
Een petitie van burgerplatform CitizenGo tegen de nieuwe reclamecampagne van overspelwebsite Second Love heeft in korte tijd al ruim 21.000 handtekeningen opgeleverd.
In de bushokjes van onder andere Amsterdam hangen sinds kort weer posters van Second Love. Voor Michiel Hemminga, campagneleider bij CitizenGo, was dat de reden om een petitie te starten tegen de overspelwebsite. „Ik vind de reclame erg smakeloos en destructief voor onze samenleving.”
De SGP diende al eerder klachten in tegen de reclames van Second Love, omdat „bedrijven die een slaatje slaan uit het verwoesten van relaties” volgens de fractie geen recht hebben op reclamezendtijd. De klachten zijn destijds echter afgewezen door de Reclame Code Commissie.
Hemminga: „Ik herinnerde me natuurlijk dat de SGP al vergeefs bezwaar heeft gemaakt tegen de campagne en het is ook niet mijn bedoeling om een oud prakje van de SGP op te warmen, maar ik vind het belangrijk om opnieuw bezwaar in te dienen.” De reclamecommissie oordeelde eerder dat de reclame-uitingen van Second Love niet in tegenspraak zijn met het gemiddelde maatschappelijk fatsoen. „Dat is niet waar”, zegt Hemminga. „Het algemeen belang van de samenleving komt in het geding, zeker met het oog op alle relatieproblemen die eruit voort kunnen komen. Kinderen hebben baat bij stabiele gezinnen waarin ze veilig kunnen opgroeien.”
De petitie wordt door veel mensen ondertekend. „Het slaat duidelijk aan. Hiermee kunnen we de commissie straks oproepen om hun oordeel te eroverwegen. Er zijn meer dan genoeg mensen die de campagne wél smakeloos vinden.”