Kamer positief over magneetzweefbaan naar Groningen
De Tweede Kamer is overwegend positief over het aanleggen van een magneetzweefbaan op het traject van de Zuiderzeespoorlijn. Dit bleek woensdag tijdens een debat met minister Netelenbos (Verkeer).
De Zuiderzeelijn is de route waarop een supersnelle treinverbinding tussen Amsterdam en Groningen, via Almere, Lelystad en Heerenveen, moet komen. Naast de magneetzweefbaan zou dat ook kunnen met een hoge snelheidstrein of een extra snelle intercity.
VVD-Kamerlid Hofstra zei akkoord te willen gaan met de snelste variant, ook Atsma (CDA) en PvdA’er Dijsselbloem steunen de magneettrein. GroenLinks is als enige partij ronduit tegen de magneetzweefbaan. Volgens Kamerlid Van der Steenhoven is de trein te duur, en schadelijk voor het milieu. Hij ziet meer in het laten rijden van een snelle intercitytrein op al bestaand spoor. De partij vraagt zich ook af of een supersnelle trein sowieso wel een oplossing is voor de economische achterstand van het Noorden.
De Kamer omarmt het uitschrijven van een prijsvraag aan het bedrijfsleven. Deze prijsvraag is volgens Netelenbos een goede methode om de beste variant van de Zuiderzeespoorlijn te kiezen. De winnaar mag het project dan uitvoeren.
De magneetzweefbaan is de duurste uitvoering van het tracé, daarom moet het Noorden gaan meebetalen aan de aanleg. De Rijksoverheid trekt 2,7 miljard euro uit voor de aanleg, van de Noordelijke provincies zou zo’n 1 miljard euro los moeten komen. Netelenbos verwacht dat het bedrijfsleven ook bij gaat dragen aan de kosten. Mocht de financiering voor de magneetzweefbaan niet rondkomen, dan wordt een alternatief gezocht.
Voor 1 juli moeten de provincies laten weten hoeveel ze kunnen bijdragen aan de zweeftrein. Mochten Netelenbos en de provincies Groningen en Drenthe hier overeenstemming over bereiken dan wordt de prijsvraag voor de magneetbaan uitgeschreven. Pas in 2010 begint de daadwerkelijke aanleg van de Zuiderzeespoorlijn.