Binnenland

Toekomst spoor verdeelt Zeeuwen

Zeeland is scherp verdeeld over vraag of intercity’s kleine stations moeten mijden. Bewoners van de gemeenten Kapelle en Reimerswaal willen juist dat de trein blijft stoppen bij ‘hun’ stationnetjes.

Redactie regio
11 August 2017 10:45Gewijzigd op 16 November 2020 11:13
Een trein raast voorijb het Zeeuwse Kapelle tijdens een decibellenmeting. beeld ANP, Robert van den Berge
Een trein raast voorijb het Zeeuwse Kapelle tijdens een decibellenmeting. beeld ANP, Robert van den Berge

Zeeuwen die ten westen van Goes wonen willen echter graag een snellere verbinding met de Randstad, zo bleek donderdag uit een enquête van Omroep Zeeland onder 1900 Zeeuwen.

Aanleiding hiervoor is de huidige politieke discussie. Volgens gedeputeerde Van der Maas (SGP) ontkomt Zeeland niet aan de lastige keuze tussen het aandoen door de treinen van alle zes kleine Zeeuwse stationnetjes (vanuit Brabant: Rilland-Bath, Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke, Kapelle-Biezelinge, Arnemuiden en Vlissingen Souburg) en de wens voor een snellere verbinding. Dat scheelt een kwartier per reis van Vlissingen naar Bergen op Zoom. De grote stations in Zeeland zijn Goes, Middelburg en Vlissingen.

Vooral inwoners van oostelijk Zuid-Beveland, scholieren en forenzen hebben een voorkeur voor het openhouden van de kleine stations. Zij voorzien langere reistijden.

Proef

De NS begint dit najaar met een proef op het Zeeuwse spoor. Een intercity spitstrein rijdt naast de gewone trein, die nog steeds op alle kleine stations stopt. Die spitstrein stopt alleen nog maar in Goes, Middelburg en Vlissingen.

De meeste Zeeuwen zijn voor de komst van de spitstrein. Sommigen die nu af en toe met de trein gaan, zijn van plan vaker gebruik te maken van het spoor als de spitstrein er is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer