Naar Buiten is ieder jaar vaste prik
De zon schijnt en dat zie je meteen terug aan het aantal bezoekers: het is druk op de beurs Naar Buiten in Barneveld. De stands staan vol met winkelende mensen, de kinderen zijn aan het waterfietsen of hutten bouwen. „De sfeer is hier altijd zo gemoedelijk”, aldus een tevreden standhouder.
Bij de activiteitenring kijken bezoekers deze eerste beursdag –woensdag– gebiologeerd naar de frisbee vangende honden van het demoteam Fly ’em High. Verderop rekent een vrouw in de tent van kinderkledingzaak Gentle Kids een aantal kledingstukken af.
„Als je er nu nog eentje neemt, dan heb je de laatste voor niets.” Heidi ten Cate werkt pas twee weken bij de kinderkledingzaak, maar ze is al volleerd aan het verkopen. „Het loopt lekker door hier, al is het goed te doen qua drukte.”
Iets verderop is een medewerker van Den Eelder ambachtelijke boerderijzuivel druk bezig met het bijvullen van bekers yoghurt. Het product –gratis te proeven– is populair bij de bezoekers. Al vertrouwt niet iedereen de inhoud. Een meisje dat langskomt moet tot grote verbazing van de standhouders toch echt eerst even ruiken wat er precies in zit.
Het bedrijf staat voor de zevende keer op Naar Buiten en is tevreden over de beurs. Nellie de Groot: „De locatie is prachtig en bezoekers zijn belangstellend, ze willen graag weten wat we doen.”
Het winkelend publiek wordt hier en daar aangesproken door medewerkers van goededoeleninstanties als de Bond tegen vloeken, te herkennen aan hun knalroze polo’s. „Je merkt dat onze achterban hier zit, mensen dragen ons een warm hart toe”, aldus medewerker Arend Kuipers. „De beurs is pas een paar uur geleden begonnen, maar we hebben al zes nieuwe donateurs. Ik ben dik tevreden, want mensen moeten toch vaak een drempeltje over voordat ze een maandelijks bedrag gaan betalen.”
Met ouders mee
De zussen Alinda (26) en Durkje (28) van der Wal zijn een dag met hun ouders mee. „Leuk met elkaar als gezin.” Voor hun ouders is de beurs ieder jaar vaste prik, zelf zijn ze er al lang niet meer geweest. „Maar het is hier heel gezellig. En het is grappig om te zien hoe creatief mensen zijn in het aanprijzen van hun spullen.”
Ook voor kinderen is er genoeg te doen, zo merkt Annet (41) op, terwijl ze toe staat te kijken bij het huttendorp. Ze is voor de eerste keer aanwezig met haar man en kinderen. „Het is hipper dan ik dacht. En voor alle leeftijden is er wel wat. Kijk, die kraampjes zijn leuk voor mij, maar de kinderen vermaken zich ondertussen ook prima.”
Toekomst
De door de Erdee Media Groep georganiseerde gezinsbeurs duurt nog tot en met zaterdag. Er zijn zo’n 170 standhouders. Beursmanager Cees Hovius heeft „best wel veel” moeite moeten doen om dat aantal te halen.
Hoe zit het met de toekomst van de beurs, nu de Wegwijsbeurs, ook van de Erdee Media Groep, ermee stopt? „Zoals na iedere beurs gaan we deze ook na afloop evalueren”, zegt de beursmanager. „Als de bezoekersaantallen dalen en de standhouders niet voldoende omzet maken, moeten we het een en ander bijstellen. Maar er zal altijd een markt blijven voor een evenement waarbij bezoekers uit onze achterban elkaar kunnen ontmoeten.”
Op het koffieterras staan twee bezoekers ondertussen op om verder te gaan. „Wil je niet nog wat langer blijven zitten?” vraagt de man hoopvol aan zijn vrouw. Maar nee, nog niet alle stands zijn bekeken.