‘Liegebeestverkiezing’ weer van start
Albert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag zijn dit jaar kandidaten in de Liegebeestverkiezing van actiegroep Wakker Dier. Die ‘competitie’ is bedoeld om de aandacht te vestigen op merken en bedrijven die „liegen of misleiden over dierenwelzijn” en zo consumenten op het verkeerde been zetten.
Wakker Dier maakte dinsdag de kandidaten bekend die meedingen naar de titel van grootste Liegebeest van het jaar. Albert Heijn is dit keer zelfs twee keer genomineerd, onder meer vanwege een reclame waarin het bedrijf „haar op elkaar gepropte kweekzalmen” omschrijft als „hele blije vissen”.
Zuivelmerk Almhof dankt de nominatie aan reclames waarin koeien grazen in een alpenwei. Het bedrijf houdt volgens Wakker Dier echter een groot deel van haar koeien binnen. Visbedrijf Rio Mare zou tonijn ondanks een nadruk op ‘welzijn’ levend laten invriezen „waardoor ze sterven door verstikking of bevriezing”. De koffiemelk Halfvol Plantaardig van Friesche Vlag zou anders dan de naam suggereert voor „96 procent” bestaan uit koemelk.
Consumenten kunnen tot en met 20 augustus via de website van de actiegroep een stem uitbrengen op één van de genomineerden. Daar maken volgens een woordvoerster van Wakker Dier jaarlijks ongeveer 15.000 mensen gebruik van.