Economie

Wibbelink in Nijverdal, van turf naar 30.000 artikelen voor hobby en klussen

Vorig jaar vierde Wibbelink bv in Nijverdal het eeuwfeest. De klant treft in de winkel alles aan op het gebied van tuin, dier en doe het zelf. Herman Wibbelink (60) is directeur, maar hij besteedt vandaag de dag de meeste tijd aan Uw Groene Vakwinkel. In 2003 nam hij het initiatief tot oprichting van deze inkooporganisatie, waarvan steeds meer winkeliers lid zijn. „Een unieke formule.”

Arie de Rooij
30 May 2017 08:45Gewijzigd op 16 November 2020 10:40
Herman Wibbelink (r.) en zijn dochter Anne. beeld RD, Anton Dommerholt
Herman Wibbelink (r.) en zijn dochter Anne. beeld RD, Anton Dommerholt

Van een simpel schroefje tot hout voor een schutting. En kippengaas, werkkleding, hengelsportartikelen, perkplanten, zaden, inloopmatten, contactdozen; het is allemaal in de winkel te vinden. „Er liggen hier zo’n 30.000 verschillende artikelen”, vertelt Wibbelink.

Zijn opa startte in 1916 met transport en verkoop van turf en kolen; op dezelfde locatie als waar nu de zaak is gevestigd. „Wij zijn na multinational Ten Cate de oudste onderneming in Nijverdal”, weet de huidige chef. In de oorlogsjaren kwam zijn vader aan het roer. Hij ging ook olie leveren en maakte van het geheel een bloeiende business.

Tot in de jaren zestig. Toen deed het aardgas zijn intrede. „In drie jaar tijd bleef er van onze handel weinig over. Iedereen kreeg een gasaansluiting.” Vader moest het bedrijf helemaal opnieuw opbouwen. Hij nam afscheid van de brandstoffen, stapte over naar de verkoop van onder andere potgrond, pootaardappelen, hamers en spijkers en breidde de lijst van producten gestaag uit.

Herman was aanvankelijk bedrijfsleider bij een autodealer. „Later hielp ik thuis weleens. Dat vond ik zo leuk dat ik dacht: Hier wil ik verder mee.” In 1981 trad hij aan als directeur. „Ik begon met een vloeroppervlakte van 100 vierkante meter, nu praten we over 1200. Om de zes, zeven jaar hebben we er een stukje aan toegevoegd.” In de winkel kwamen „complete schappenplannen”: leveranciers als Gardena en Black & Decker richtten een hoekje in met hun volledige aanbod.

Het assortiment wijzigt voortdurend. „Vroeger hielden mensen bijvoorbeeld veel vogels, tegenwoordig doet de kip het beter. Daar speel je op in. Neem het buitenleven, dat is belangrijker geworden. De tuin is nu het verlengstuk van de kamer, dus heb je veel vraag naar terrasverlichting. Zorg ook voor verpakkingen die aanspreken en voor sfeer. Je krijgt jonger publiek en dat let daarop.” Er is dus veel marktonderzoek nodig? „Nee, dat voel je aan. Kijk en luister naar de klant, naar wat er om je heen gebeurt. En onze leveranciers beschikken over veel kennis op dat gebied.”

De winkel telt vijf fulltimepersoneelsleden en werkt daarnaast met parttimers. Maar er zijn ook zeven werknemers in dienst die zich volledig richten op Uw Groene Vakwinkel. Wibbelink bedacht de naam en het concept. Gelijksoortige winkels kopen hun spullen via deze organisatie in. Doordat zij de krachten bundelen, lukt het om bij de leveranciers betere prijzen te bedingen.

Wibbelink vertelt: „Wij konden destijds aanhaken bij Fixet, ook een inkooporganisatie. Daar waren echter allerlei bepalingen aan verbonden die ons zelfstandig ondernemerschap inperkten. Uit onvrede daarover ontwikkelde ik iets wat er nog niet was.” Anno 2017 hebben zich 170 winkels door het hele land aangesloten bij Uw Groene Vakwinkel. De ambitie is om het aantal te laten groeien tot ongeveer 200.

Wibbelink duidt het aan als een „softe” franchiseorganisatie. „De ondernemer blijft baas in zijn eigen toko. Hij staat centraal, ik ga nooit op zijn stoel zitten. De oude winkelnaam wordt gehandhaafd, er komt alleen een toevoeging bij: Uw Groene Vakwinkel.

We hebben voor elke productgroep –voor schoeisel, bezems, elektra en noem maar op– twee leveranciers, concurrenten van elkaar. We willen niet van één afhankelijk zijn. Ik onderhandel met ze over prijzen, acties en andere punten. Op een faire, respectvolle manier: zij moeten ook hun marge hebben en ik wil over tien jaar nóg zaken met ze doen.” De leden profiteren van de gunstige condities, maar zij zijn niet verplicht –anders dan bij inkooporganisaties als Welkoop en Boerenbond– om bij die specifieke leveranciers in te kopen. „Zij behouden alle vrijheid.”

Dochter Anne Mechteld Faber-Wibbelink fungeert als schakel tussen de organisatie en de winkeliers. Uw Groene Vakwinkel maakt voor hen enkele keren per jaar een, op de individuele wensen afgestemde, reclamefolder, geeft adviezen voor bijvoorbeeld het aanzien van de winkel en helpt bij de automatisering.

Wibbelink: „We voorzien in een behoefte. De deelnemers zijn tevreden. En ik vind het erg leuk om te doen.” Over de economische omstandigheden in zijn branche: „We hebben de recessie wel gevoeld, maar niet dramatisch. Sinds vorig jaar zijn we weer sterk aan het klimmen. De klant heeft het goede gevoel terug. Dit jaar wordt super.”

Bedrijfsgegevens

Bedrijf: Wibbelink bv

Waar: Nijverdal

Activiteit: verkoop artikelen voor tuin, dier en doe het zelf

Sinds: 1916

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer