Leraren: Moslims vaker onder vuur dan Joden
Leraren maatschappijleer en geschiedenis krijgen vaker te maken met anti-islamitische uitspraken van leerlingen dan met anti-Joodse.
De helft van de leraren hoorde het afgelopen jaar in de klas kwetsende opmerkingen over Joden en kent leerlingen die de holocaust bagatelliseren. Nog meer leraren (70 procent) hoorden één of meerdere keren grievende uitlatingen over de islam.
Dat blijkt uit een onderzoek naar geweld op school dat bureau Research voor Beleid deed in opdracht van het ministerie van Onderwijs. Ruim 11.000 leraren deden mee aan het onderzoek. In het praktijkonderwijs en het vmbo komen de grievende opmerkingen het vaakst voor.
Relatief komt het meest geweld voor in het speciaal (basis)onderwijs en het praktijkonderwijs. Dit komt volgens het personeel op die scholen niet zozeer door een gebrekkige kennis van normen en waarden, maar eerder doordat leerlingen op deze scholen minder goed met elkaar om weten te gaan.
Overigens voelen leraren op de uiteenlopende schoolsoorten zich overal ongeveer even veilig. Ook eerdere onderzoeken wezen uit dat verreweg de meeste leraren en andere personeelsleden zich prettig voelen op school. Wel vinden de meeste leraren dat hun school op sommige punten geweld te weinig aanpakt. Zo worden draaiboeken voor het omgaan met agressie te weinig gebruikt en is er niet genoeg voorlichting aan docenten en ouders.
Afwijkend van andere enquêtes is dat het niet uitmaakt of de school op het platteland of in de grote stad staat. Wel zien leraren op scholen met veel allochtonen iets vaker geweld tussen leerlingen. Een recent personeelsonderzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken wees nog uit dat vooral in de Randstad leraren te maken kregen met agressie. De onderwijsinspectie sprak onlangs nog haar zorg uit over achterstandsscholen die vooral in de grote steden dreigen te ontstaan.
De onderwijsinspectie en de inspectie jeugdzorg hebben ook nog bekeken wat een school moet doen om veiliger te worden. Het gaat dan vooral om goede begeleiding van de leerlingen. Die moet professioneler worden en ook leraren moeten getraind worden in het signaleren van agressie.
Onderwijsminister Van der Hoeven presenteerde eerdonderdag haar plannen voor een veiliger school. Hierin trekt zij geld uit voor meer leerlingenbegeleiders, een opvang voor lastige leerlingen en meer plaatsen in het speciaal onderwijs.