Steun kabinet voor vierdaagse lesweek
Minister Van der Hoeven (Onderwijs) heeft woensdag steun van het kabinet gekregen voor de vierdaagse schoolweek. Vorig najaar liet een meerderheid in de Tweede Kamer weten weinig voor dit plan te voelen, maar Van der Hoeven dient toch een voorstel bij het parlement in.
Scholen krijgen in het voorstel de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe ze het wettelijk verplichte aantal lesuren verdelen. Zo kunnen ze kiezen voor een vierdaagse schoolweek, maar ook voor een zesdaagse week en bijvoorbeeld een extra vakantie.
Het plan heeft betrekking op de bovenbouw van het basisonderwijs. In de onderbouw is de vierdaagse lesweek al mogelijk. Een kamermeerderheid, bestaande uit PvdA, VVD, D66, GroenLinks en SP, stelde in november dat een vierdaagse schoolweek de kwaliteit van het onderwijs aantast en de combinatie van werk en zorg voor ouders bemoeilijkt. Verder vinden de tegenstanders dat de minister hiermee het lerarentekort op de ouders afwentelt.
CDA, LPF, CU en SGP steunden de minister. Zij vinden het goed dat de scholen meer beleidsvrijheid krijgen. De fracties gaan ervan uit dat scholen alleen in noodgevallen overgaan tot de invoering van een vierdaagse lesweek in de bovenbouw. In de onderbouw heeft 12 procent van de scholen voor groep 1 een schoolweek van vier dagen, 5 procent voor groep 2, slechts 0,7 procent voor groep 3 en 0,2 procent voor groep 4.
De reformatorische scholenorganisatie VGS is geen voorstander van een vierdaagse schoolweek. „Je laat de kinderen wennen aan een vierdaags arbeidsritme, terwijl ze in het voortgezet onderwijs en op de arbeidsmarkt vijf dagen aan de slag zullen moeten”, zegt directeur H. Vos. „Het is ook de vraag of het nog nodig is nu het lerarentekort in het primair onderwijs veel minder acuut is dan enkele jaren geleden.” Positiever is de VGS over een schoolweek van 4,5 dagen. „Doordat de ADV tegelijkertijd wordt opgenomen, is er minder wisseling van leerkrachten. Dat bevordert de rust in de klas.”
Ook voorzitter A. Karens van lerarenvereniging GOLV wijst de vierdaagse lesweek af. „Ik zie de voordelen: gedeeltelijke oplossing van het lerarentekort en het gemakkelijker met leerkrachten kunnen schuiven om gaten in de bezetting op te vullen. Maar de opvoedingsaspecten wegen voor mij het zwaarst. Als het ene kind op dinsdag vrij heeft en het andere op vrijdag, wie vangt hen thuis dan op als beide ouders werken? Er zijn nu eenmaal veel tweeverdieners, dus ik vrees dat bij een vierdaagse schoolweek de problemen rond de vrijetijdsbesteding van jongeren zullen toenemen. Als kinderen zichzelf maar moeten vermaken, verwacht ik een toename van de jeugdcriminaliteit.”
Minister Van der Hoeven wil scholen ook meer vrijheid geven om het aantal lesuren per jaar per groep vast te leggen. Verder moet de schoolleiding in de toekomst de medezeggenschapsraad betrekken bij de vaststelling van de lestijden.