Economie

Groen kraanschip Nooitgedacht kan weer jaren vooruit

Het was een klein feestje dinsdag in de haven van Rotterdam: de proefvaart van de Nooitgedacht. Het vijftig jaar oude kraanschip is de afgelopen tijd ingrijpend vergroend. Dinsdag werd onder toeziend oog van de inspectiedienst ILT de nieuwe dieselelektrische voortstuwing getest.

12 April 2017 17:12Gewijzigd op 16 November 2020 10:18
ROTTERDAM. De Nooitgedacht van het Sliedrechtse familiebedrijf BTO doet zijn werk op plekken waar grote baggerschepen niet kunnen komen. Met onder meer de installatie van elektromotoren en een centrale generator is de uitstoot van schadelijke stoffen verm
ROTTERDAM. De Nooitgedacht van het Sliedrechtse familiebedrijf BTO doet zijn werk op plekken waar grote baggerschepen niet kunnen komen. Met onder meer de installatie van elektromotoren en een centrale generator is de uitstoot van schadelijke stoffen verm

„Alles draait perfect. Morgen gaan we weer gewoon aan het werk”, aldus een trotse Wijnand Mijnster dinsdagmiddag. De 47-jarige schipper uit Sliedrecht, die met zoon Arie (20) de vaste bemanning vormt („als het heel druk is huren we nog een zzp’er in”), verricht al veertien jaar baggerwerk in de Rotterdams haven, op plekken die voor grote baggerschepen onbereikbaar zijn. Een paar maanden geleden wisten ze daarvoor een nieuw driejarig contract in de wacht te slepen.

Dat contract is mede te danken aan de modernisering van de Nooitgedacht. Het havenbedrijf geeft nieuwe opdrachten namelijk aan bedrijven die investeren in het verminderen van de uitstoot van fijnstof en schadelijke stoffen als NOx en CO2. En dat is precies wat het familiebedrijf BTO (dat staat voor baggerwerk, transport en overslag; ook echtgenote Frieda (44) is vennoot) heeft gedaan.

Diesel

Als eerste stap werd de traditionele diesel, die uit aardolie wordt gemaakt, vervangen door gtl (”gas to liquid”): diesel geproduceerd uit aardgas. „Die is veel schoner”, stelt Mijnster. De hoofdmotor, een Caterpillar C18, bleek na metingen van de uitstoot van fijnstof en NOx in aanmerking te komen voor een zogeheten CCR2-certificaat. Vervolgens zijn de vier dieselmotoren op het kraanschip vervangen door elektromotoren: de motor voor de kraan, de boegschroefmotor, de generator voor het boordnet (waarmee onder meer de lieren worden bediend en de zogeheten spudpalen, waarmee het schip zichzelf kan vastleggen) en, als laatste, de motor voor de voortstuwing.

De stroom voor de elektromotoren wordt opgewekt door één grote generator, voorzien van een katalysator die de uitlaatgassen reinigt. De generator kan ook nog eens heel efficiënt –en dus schoon– draaien doordat hij zijn toerental afstemt op de hoeveelheid elektriciteit die op een bepaald moment gevraagd wordt.

De aanpassingen vergden een forse investering: „richting een half miljoen euro.” Maar daarmee staat de Nooitgedacht weer helemaal op de kaart bij het Havenbedrijf Rotterdam. Belangrijk, want „baggeren en bergingswerk in Rotterdam is onze hoofdmoot, goed voor zo’n 90 procent van onze omzet”, zegt Mijnster.

Bergen

Het bergen betreft onder meer lading uit gezonken schepen. „Onze kraan kan op 16 meter afstand nog 4 ton tillen”, zegt de ondernemer. Maar de Nooitgedacht takelt ook weleens een te water geraakte auto op, zoals op een filmpje op de website van BTO is te zien.

Het 63 meter lange kraanschip krijgt binnenkort het predicaat ”gold” van de Green Award Foundation, een stichting die is opgericht door het Havenbedrijf Rotterdam en het ministerie van Verkeer en Waterstaat om onder meer het milieu in de havens te verbeteren. Gold is de hoogste waardering van dit ‘groene’ keurmerk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer