Binnenland

Straks minder geld voor infrastructuur

Het volgende kabinet kan veel minder verkeersplannen van gemeenten, provincies en ministeries honoreren dan tot nu toe verwacht. Volgens Haagse bronnen is er hooguit 5 miljard euro extra beschikbaar, in plaats van 15 miljard, zoals tot dusver werd aangenomen. Oorzaak zijn de tegenvallers bij de verkoop van staatsdeelnemingen en lagere gasbaten.

Redactie politiek
22 February 2002 22:32Gewijzigd op 13 November 2020 23:26

Vice-premier Jorritsma beaamde na afloop van de ministerraad dat de mogelijkheden om wensenlijstjes voor infrastructuur te honoreren, zijn geslonken, hoewel zij geen bedragen noemde. Een nieuw kabinet zal moeten beslissen waar nog in kan worden geïnvesteerd. Financiering die al is toegezegd, loopt geen gevaar, benadrukte de bewindsvrouw.

De regio’s en departementen hadden voor 75 miljard euro aan claims op tafel gelegd voor de versterking van de economische structuur. Met geld uit het hiervoor bestemde FES-fonds zouden veel bruggen en spoorwegen nog voor 2010 kunnen worden aangelegd. Nu de vulling van dit potje echter zwaar tegenvalt, moeten veel plannen op de lange baan worden geschoven.

PvdA-kamerlid Dijsselbloem legt zich niet neer bij het bedrag van 5 miljard. „Ik heb de indruk dat sommigen het bedrag in de aanloop naar de verkiezingen laag willen houden nu de economische groei wat lager is.”

Volgens D66-kamerlid Giskes is het FES-bedrag voor discussie vatbaar. „Het gaat om voorspellingen van inkomsten voor het fonds.” Volgens Giskes was het al een tijdje bekend dat de pot niet zo goed zou worden gevuld als gehoopt. „Het zou onnozel zijn van de regio’s als ze dachten dat ze alles zouden krijgen wat ze geclaimd hebben.”

Het VVD-kamerlid Hofstra spreekt van „een storm in een glas water.” De tegenvaller zal de komende jaren nog geen gevolgen hebben, verwacht hij. Wel vindt de VVD’er dat Netelenbos nu snel duidelijkheid moet verschaffen over de financiële dekking van andere plannen voor infrastructuur.

In Leeuwarden drong VVD-leider Dijkstal vrijdagavond juist aan op de aanleg van meer wegen in Nederland. Tijdens een verkiezingsbijeenkomst zei hij dat de VVD tijdens de volgende kabinetsperiode 2,3 miljard euro extra wil investeren in de infrastructuur.

De VVD-leider zei te willen voorkomen dat de „noodzakelijke investeringen in infrastructuur” opgehouden worden door de politieke meningsverschillen over het prijskaartje dat aan autoverkeer moet hangen. „Ik wil bouwen en niet wachten op een kilometerheffing”, zei Dijkstal.

Volgens de VVD-leider hebben de afgelopen acht jaar de investeringen in infrastructuur de groei van de mobiliteit niet bijgehouden. „De overheid moet mobiliteit mogelijk maken”, zei Dijkstal. „Mobiliteit is een wezenlijk onderdeel van het sociale leven van mensen. De VVD wil mensen de ruimte geven om van hun vrijheid gebruik te maken.” Dijkstal wil daarom dat er zo snel mogelijk begonnen wordt met de aanleg van de geplande wegen en dat daarnaast snel wordt besloten over de bouw van meer betaalstroken en tolwegen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer